אם חשבתם שראפרים מפתח תקווה זה רק טונה, פלוטניק ושרק – אז תשנו דיסק: שחק פאר, שגר 20 שנים בעיר, מתקרב לפופולאריות של בכירי סצינת ההיפהופ בעיר וכבר סוגר מופעים מלאים בתל אביב (הקרובה בעוד חודש בלבונטין). את האהבה לעיר הוא מבטא בקליפ, שמצולם ומופק באיכות ניו יורקית, שבולטים בו גורדי השחקים שלנו. הקליפ צולם ביכין, ב.ס.ר סיטי, בתחנה המרכזית.
ההיפהופ הישראלי תמיד מביא לנו שמות חדשים ומפתיעים – כזה הוא הראפר "שחק" (שחק פאר) בן ה-30, שמכיר את פתח תקווה כמו את כף ידו, אחרי שני עשורים, בהם גדל וגר רוב חייו. השבוע הוא הוציא את השיר עם הקליפ החדש "גורד שחקים", שכולל צילומים אורבניים של העיר היפה שלנו, שפעם אולי צחקו עליה, אבל היום כולם יודעים שפתח תקווה זה לא צחוק. וגם שחק הוא לא צחוק, ורבים בסצנה אומרים שהוא הדבר הבא.
צפו בקליפ החדש "גורד שחקים" של "שחק" עם צילומים מפ"ת
"פתח תקווה הכי מייצגת אותי ואני הכי מרגיש בה בבית"
שחק, עד לאחרונה תושב אם המושבות הותיקה (רח' חדרה) מכניס לא מעט איזכורים לעיר שבה גדל בשיריו: "לא פונה, לכל מחלף שונה שהוא לא לפתח תקווה" (הוא ציטוט מתוך שירו 'הטבע קורא'), או בשירו "לילה לבן בפ"ת" שמוקדש כולו ללילות בעיר. ועכשיו – ב"גורד שחקים", שקורץ גם לשמו הפרטי הייחודי. "אין ספק שלפתח תקווה שי השפעה רבה על העבודה המוסיקלית שלי", הוא מודה.
והשיר החדש הוא בעצם עליה?
את השיר כתבתי לאו דווקא על פתח תקווה, אבל אני משאיר למאזינים את הפרשנות ולקחת את זה למקום שלהם. מה שכן, הייה לי חשוב לצלם אותו בפ"ת, ולתת לה מקום בקליפ. בגלל שגדלתי בה וחייתי בה את רוב שנות חיי, אני חושב שהיא הכי מצייגת אותי ואני הכי מרגיש בה בבית יותר מכל עיר אחרת בארץ. הרגשתי שלעיר אין מספיק ייצוג בנוף המוסיקלי ואם כבר לצלם קליפ – אז במקום מפתיע ולא צפוי, כמו פתח תקווה!"
גורדי השחקים של פתח תקווה נתנו לך השראה לשיר?
"זה היה בעיקר כדי להראות שגם לנו, לצד בנייני המגורים הגבוהים, יש גורדי שחקים וצמיחה לגובה והתפתחות", הוא מסביר. "אז אולי השיר לא מדבר על פתח תקווה באופן ישיר, אבל זה בדיוק מה שהשיר והעיר מייצגות כאחד ובאופן משותף".
חי את פתח תקווה, פוזל לתל אביבים
בסצינה מכירים אותו כראפר מתוחכם ולא מתחכם. מדבר פשוט עם סגנון ייחודי ונגיש – וזה מה שמבדל אותו בסצנת ההיפ הופ המקומית. המוזיקה שלו נוגעת בנושאים יומיומיים כמו שחיקה בעבודה ומורכבות המציאות, והוא עושה זאת בקסם אישי, שמבוסס על חוויות מהחיים האמיתיים. הראפ שלו משדר אווירה של "אדם רגיל", כאילו מדובר בחבר שמספר סיפור עם חרוזים על קצב.
לאחר שהוציא את אלבומו הראשון, שחק מתכנן להשיק את אלבומו השני, "גורד שחקים", עם מופע השקה מיוחד שיתקיים ב-26 באוקטובר בלבונטין 7 בתל אביב. מי שמכיר את לבונטין 7, המוסד התל אביבי הותיק, יודע שהם מסננים היטב את הזמרים שמופיעים שם – ולא היו נותנים לשחק את הבמה (תרתי משמע), אם לא היה דיבור עליו כ"דבר הבא" – שגם המבלים התל אביביים שמו עליו עין (או יותר נכון, אוזן). הפעם, שחק יהיה זה שיארח ראפרים מוכשרים אחרים.
"בפתח תקווה התחברתי להיפהופ"
את הקליפ של "גורד שחקים" הוא יצר עם במאי הקליפים נתי תבור, פתח תקוואי גם הוא, כשהכל ארוז יפה בסטנדרט גבוה של הפקה מוסיקלית, לחן ומיקס עליהם היה אמון המפיק ירין פרימק. שיר מושקע עם קטעי סקראץ' מקפיצים בהתחלה וקטע סקסופון מענג עם סקסופון ובס של אלכס טרי. כשאתם מסתכלים על הקליפ, התחושה היא של גאווה לגור בעיר מפותחת ומתפתחת. שחק מספר שהוא חלק מסצנת ההיפ הופ שגדלה מפתח תקווה, שמייצגת קהילה של אמנים וראפרים שמביאים לידי ביטוי את המורשת המקומית והאתגרים החברתיים.
איך אתה מסביר שפתח תקווה נחשבת ליצואנית של היפהופ ישראלי מצליח?
"בפתח תקווה התחברתי להיפהופ. היינו עושים כל בצעירותו היה חלק מערבי מיקרופון פתוח ומעגלי פריסטייל שהתקיימו בעיר. בין הראפרים שגם ידועים בייצוגם לעיר ולקחו חלק בעבר באירועים אלה, ניתן למנות את רביד פלוטניק, טונה, שרק וכפיר צפריר. המטרה היא לפלס את הדרך יחד עם השמות הידועים האלה ולהמשיך לשים את פתח תקווה על המפה המוסיקלית והזירה התרבותית".
שחק גם התייחס לביקורת על כך שעיריית פתח תקווה 'שכחה' בטעות את טונה בשדרת הכוכבים, שתושק ביום שני הבא (30.9). "שמעתי שבסוף הכניסו גם את טונה", אומר שחק. "בין שני האומנים שנושאים את הדגל והצלחת ההיפ הופ הישראלי בשנים האחרונות יחד עם עוד רבים וטובים, אין ספק שזאת גאווה לכולנו ששניהם במקרה מפתח תקווה ואין ספק שמגיע להם להיות זכורים בשדרת הכוכבים ואף יותר".
את "גורד שחקים" תוכלו לשמוע ב-LIVE ב-26.10 הוא יופיע בפאב התל אביבי הנחשב "לבונטין 7".
קרדיטים לגורד שחקים של שחק
מילים ולחן: שחק פאר
הפקה מוסיקלית, לחן ומיקס: ירין פרימק
מאסטרינג: איציק פיליבה
סקסופון ובס: אלכס טרי
קולות שירה: הילה חלואני (המלכה)
קולות אווירה: ציון סולומון
סקראצ'ים: ואדים 'פופאלובה' פופלבסקי
עיצוב עטיפה: דפנה גת
צילום עטיפה: שגיא חיים
לוגו: אילן גורן
דגימות סקראצ'ים מתוך "פחד גבהים" באדיבות תומי 'שירוטו' רותם.
בימוי: נתי תבור
תסריט: נתי תבור, שחק פאר
צילום: נתי תבור, שגיא חיים
עריכה: נתי תבור, שחק פאר, שגיא חיים
צבע: אריק אייחר
מביא ווייב: עידו מויאל
דוגמן סקסופון בשקיעה: רון חכים
מילים ל"גורד שחקים" של שחק
כמה אפשר לדבר על עצמך כל הזמן?
הגיע הזמן לדבר גם עלינו, מה אתם אומרים? אה?
כשהגעתי לשכונה זה כבר היה אחרי המפלה
עם איך שהם סיימו היה צריך הכל מהתחלה
להתחיל מאפס, אי שם ב-07
נוצל פה כל דבר שכמעט לא נשאר פה טבע
וגם אני עוד לא הרגשתי כמו דג במים
וכל מיני מקומיים נתנו לי גג יומיים
אבל מה שהתחיל בזמן בלתי מוגבל
נהנתי מהסבל שזה בלתי נסבל
אבל חלילה לא סבלתי, אבל גם לא היה להיט
איך מקום שבשוליים, כזה קרוב למרכזית
אולי כי הוא ריכז אליו את מי שממוקד
במטרה לחיות לפי מה שמנוגד
וזה לא "תרבות הנגד" -זאת תרבות בעד עצמנו
כשהמבט לאופק זה ברור לאן פנינו
לשבור את התקרה גם אם רק יהיה סדק
עד שנעשה מהשכונה – נווה צדק
מנסה לראות שקוף ולמרחקים
אבל מוקף ברעמים ובמלא ברקים
ואם גם ככה מסביבי כולם פה ענקים
אז אין ברירה אלא לבנות כאן גורד שחקים
איך ממקום שומם כזה פתאום נהיה נווה מדבר
כי כבר יותר יודעים על זה, לא רק יודעי דבר
מי שעזב עוד בסיבוב הקודם
ומי שבדיוק נזכר עכשיו לקלוט שזה דאמ (Damn)
נמאס שכל הזמן קולטים אותך דיעבד
ומתחילים להאמין בך רק אם עבד
איפה הייתם כשחיפשנו ספונסר?
וכלום לא רצו לתלות פה לא תקוות, לא פוסטר
אז גם היום אני לא תולה בכם כלום, גם לא גרב
למקרה שתעלמו כמו שמש לעת ערב
כל לילה שאני מסתכל למעלה אני קצת מדמיין
מתי יראו את העניין שלי כמעניין?
מצאו עניין פה בשכונה, לא בבניין שלי
כי בשבילי זה כבר הכל חוץ מעניין שולי
אז גם אם בניינים צומחים כפטריות
אבנה אחד הכי גבוה שיכול להיות, אה
מנסה לראות שקוף ולמרחקים
אבל מוקף ברעמים ובמלא ברקים
ואם גם ככה מסביבי כולם פה ענקים
אז אין ברירה אלא לבנות כאן גורד שחקים
האמת, שאם כל זה שיש בזה משהו נוסטלגי וציורי כזה
יש בזה קצת משהו מבאס
אני רואה אותם עם כל הצפיות שלהם
שירים שבאמת הפכו ללהיטים
ואז אתה מסתכל על עצמך ואתה רואה שאתה עוד לא שמה
אבל זה יקרה, אני מבטיח