בשורה טובה לתושבי פתח תקווה, ובמיוחד לתושבי מזרח העיר, שיכולים לקוות שיש עתיד טוב להקלה בעומס התנועה וביכולתם להגיע מהיר יותר הביתה. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (שלישי) את המקטע הצפוני של תכנית משרד התחבורה – בין צומת סגולה בצפון ועד צומת מחנה סירקין בדרום. בתכנון: שדרוג שלושה מחלפים, הקצאת מסדרון תשתיות תת קרקעי ומתן מענה לתחבורה ציבורית ואופניים.
הקמת שכונת סירקין ("נוף ירקון) הענקית ושלוחותיה, עם יותר מ-10,000 יחידות דיור, בהם צפויים להתגורר כ-50,000 דיירים חדשים, מחייבת מציאת פתרונות תחבורתיים, שיאפשרו גישה נוחה ומהירה לשכונה החדשה, שתתחיל להתאכלס, לפי ההערכה, כבר ב-2030. אחד מהפתרונות האלה הוא שדרוג והסטה של כביש 40 – אחד מהכבישים העמוסים ביותר במכוניות הנכנסות לפתח תקווה ויוצאות ממנה.
מסגולה ועד סירקין
לפי הדיווח, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום המקטע הצפוני של תכנית משרד התחבורה להסטה מזרחה של כביש 40 הקיים בין צומת סגולה בצפון ועד צומת מחנה סירקין (רח' הרב עובדיה יוסף) בדרום. זאת במטרה שהכביש ינקז אליו את התנועה החוצה את פתח תקווה, ויתמוך באוכלוסייה החדשה שצפויה להתגורר בשכונות המגורים החדשות שיוקמו בשטחי מחנות צה"ל המתפנים מאזור בסיס סירקין.
התוכנית שאושרה היום (תמ"א 47/ג/1/1) היא חלק מתוכנית המתאר הארצית תמ"א 47 שנועדה להתוות מערכות תשתיות תומכות במתחמי דיור בשטחי מחנות צה"ל המתפנים במרכז הארץ. התוכנית תאפשר את סלילת דרך 40 כדרך ראשית, כולל שדרוג שלושה מחלפים לאורכה, הקצאת מסדרון תשתיות תת קרקעי, ומתן מענה לתחבורה ציבורית וקישוריות לשבילים ייעודיים ובטוחים להולכי רגל ולרוכבי אופניים.
משרד התחבורה: "התכנית תאפשר את הגדלת הקיבולת ושיפור הבטיחות לכלל משתמשי הדרך"
לדברי משרד התחבורה, "התוכנית כוללת הקמת מחלף חדש ליד תחנת הרכבת סגולה, ומאפשרת מתן העדפה לתחבורה הציבורית באמצעות הקצאת נת"צים לכל אורך הכביש, לרבות במחלפים ובדרכים המזינות. התכנית תאפשר את הגדלת הקיבולת ושיפור הבטיחות לכלל משתמשי הדרך, והיא כוללת אמצעים למיתון השפעות שליליות על הסביבה באמצעות פתרונות סביבתיים אקוסטיים ונופיים המתחשבים בסביבה ובתושבים המתגוררים בסמוך אליה".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב מסרה כי: "משרד התחבורה ממשיך להשקיע בפיתוח כבישים חדשים, מחלפים, כבישים עוקפים, נתיבי תחבורה ציבורית ודרכים להולכי רגל ולרוכבי אופניים – הכל במטרה לשפר את איכות החיים של האזרח, להקל על עומסי התנועה, בעיקר במטרופולינים הגדולים, ולהפחית את יוקר המחיה. התוכנית שאישרנו היום משתלבת במהלך הכולל של המהפך התחבורתי הגדול שמתרחש ממש לנגד עינינו".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן מסר ש: "התוכנית שאושרה היום היא דוגמה מצוינת לתפיסה התחבורתית-חברתית שמובילה השרה רגב. זוהי תפיסה כוללת ואחראית שבמסגרתה אנו מפתחים צירי תנועה במקביל לפיתוח מתחמי דיור, תעסוקה ופנאי ולחיזוק החיבוריות והקישוריות, הכל לרווחת תושבי המרכז בפרט ותושבי ישראל בכלל"
"בניגוד לתכנון המקורי, הצמתים הדרומיים לא ייסגרו"
פעיל הציבור הפתח תקוואי, ירון קדושים, שעמד בראש המחאה נגד סגירת הצמתים לאורך הכביש בפתח תקווה, התייחס גם הוא לאישור התכנית ואמר: "ראשית חשוב להבהיר כי מדובר על אישור המקטע הצפוני בלבד בכביש 40 החדש פ"ת. כלומר ממחנה סירקין צפונה בלבד עד צומת סגולה, ללא מקטע דרום שהוא ממחנה סירקין עד מחלף שעריה. אני מניח שנפלה טעות סופר בתום לב בהודעת משרד התחבורה".
החלטת הועדה העליונה לתשתיות לאומיות, קבעה כי בעקבות המאבק המורכב והקשה שלנו, תיכנון הכביש יפוצל לשניים, וכרגע האישור יהיה רק על המקטע הצפוני כפי שציינתי לעיל. ביצוע המקטע השני נדחה לאחר המלצות החוקר המהנדס אדיב נקאש, שקיבל את טענותינו במלואן. כל זאת לאחר במאבק החשוב ביותר שהיה כאן, והצודק ביותר, שמוכיח את חשיבות המעורבות האזרחית בהליכי התיכנון והבניה , והשקיפות הנדרשת לשם כך.
המקטע הדרומי, לפי המלצת החוקר, יהיה תוך שיקוע הכביש כולו וקיומן של 3 הצמתים במקומם מעל הכביש, ללא סגירתם כפי שהיה בתיכנון המקורי"