12 ימים מתחילת המלחמה, אפשר לומר בפה מלא, שסופסוף יש מערך מסודר ומובנה, שמרכז את כל יוזמות ההתנדבות והסיוע של העיר עבור החיילים, משפחות החללים, החטופים והנעדרים וכלל אוכלוסיית התושבים. בביקור שערכנו בחמ"ל, פגשנו את האנשים שעומדים מאחורי פרויקט החירום וגילינו שמצב החירום השאיר את הפוליטיקה והמחלוקות הרחק מאחור, כשכולם מאוחדים במטרה אחת: לעזור במאמץ המלחמתי.
מי שיגיע ל"חמ"ל תקווה", שנמצא באולפנית ישורון בכפר גנים ב' (רח' זליג בס 17), יכול לקבל את הרושם שמדובר בחדר מלחמה, הפועל כבר חודשים ארוכים ולא בהתארגנות, שנוצרה והתפתחה תוך זמן קצר. כשהגענו, היום במקום כבר עשרות מתנדבים, שישבו מול מסכי מחשב, כשלפניהם מוקרן המסך הראשי, עליו רשומים בפירוט לוחות הזמנים והמשימות – הכל תחת מערכת הניהול המתקדמת של MONDAY.
משאירים את הפוליטיקה בצד
החמ"ל נולד כיוזמה של קבוצת תושבים, שחלקן בוגרות אולפנית ישורון והוריה, יחד עם אורי אהד, ראש העיר לשעבר, שעד ה-7 באוקטובר היה עסוק בעיקר בהתמודדות שלו למועצת העיר כיו"ר סיעת "מחויבים". הכל השתנה מאותה שבת נוראית. הבחירות המקומיות, שהיו צפויות להתקיים בסוף החודש, נדחו לפחות לשלושה חודשים והקמפיינים זזו הצידה לטובת התגייסות למאמץ המלחמתי של עזרה ותמיכה מהעיר החוצה (לחיילים), אבל בעיקר מהעיר פנימה – לתושבים.
בימים הראשונים של המלחמה, שמנו לב לשני דברים: רוח ההתנדבות של תושבי העיר, שבאה לידי ביטוי בעשרות הטלפונים שקיבלנו מדי יום בבקשות לעזור ולהתנדב, אבל מצד שני חוסר ארגון וסינכרון, שנבע גם מרצון טוב של הרבה יוזמות פרטיות וספונטניות. העירייה, שניסתה לרכז אליה בפעילות של בית המתנדב, לא יכלה, מטבע הדברים, לתת מענה לכל מי שרצה להתנדב. מה גם שההתגייסות מטעמה כרוכה בהליכים בירוקרטים ומגבלות תקציביות, שב"חמ"ל תקווה" קל יותר להתגבר עליהם.
יש היענות -אבל צריך עוד כוח אדם
"מטרת חמ"ל התקווה היא לתאם, לסנכרן ולפקח על כל הפעילות ההתנדבותית של תושבי פתח תקווה בתקופה המאתגרת הזאת", אמר לנו במקום פרופ' רפי רייש, תושב כפר גנים, המתמחה בתכנון מבנים ציבוריים, שלקח על עצמו את ניהול החמ"ל. "אנחנו שמים דגש בעיקר על עזרה לתושבים. דואגים לארגון מסודר, על מנת שלא יהיה מצב שאנשים יישארו ללא מענה".
לדברי רייש יש היענות רבה להתנדב מקרב תושבי העיר, אך עדיין צריך כוח אדם. "אנחנו צריכים עזרה של מתנדבים בעיקר באיוש החמ"ל, שינוע, לוגיסטיקה, עזרה נפשית", הוא אומר. "נשמח לקבל גם עזרה מחברות מסחריות. אנחנו מתמקדים בתחומים שהעירייה לא יכולה לסייע – בעיקר תמיכה רגשית ותמיכה מוראלית לתושבים".
"מפגישים בין אנשים שרוצים לסייע - לאנשים שצריכים"
לדברי אנשי חמ"ל תקווה, שיתוף הפעולה עם עיריית פתח תקווה מתבצע בצורה טובה ויעילה, כאשר הדוגמא הטובה ביותר לכך, היא איחוד הכוחות השונים במועצת העיר בתקופה זו, שבאה לידי ביטוי גם בביקור אתמול של ראש העיר רמי גרינברג, שהגיע למקום והתרשם מהיקפי הפעילות וממעורבות התושבים הרבה.
ארז אגמון, איש שיווק וטכנולוגיה, תושב כפר גנים ג', משמש כמספר שתיים של בחמ"ל תקווה ואחת מהמשימות העיקריות שלו היו, לדבריו, להפגיש בין ביקוש להיצע. "הרעיון הוא להפגיש בין אנשים שצריכים דברים – לאנשים שרוצים להציע דברים", הוא אומר. "נולד הצורך של הרבה תושבים להפגיש יוזמות של פתח תקווה – וכך נולד החמ"ל".
לדבריו, אחד מהדברים החשובים היה להקים את התשתית, המקום והמיחשוב שמפעיל את החמ"ל. "רוב ההתנהלות בהתחלה התבצעה בצורה לא מאורגנת בקבוצות וואצאפ", מציין אגמון. "כדי לארגן את הכל הטמענו את מערכת ה-CRM של MONDAY, שעוזרת לנו להפגיש בין היצע, ביקוש, מתנדבים והיסעים. כיום המערכת פועלת בצורה מיטבית ולמעשה מפעילה את החמ"ל".
"הרגשנו שהמדינה קרסה לתוך עצמה"
אנשי חמ"ל התקווה נמצאים בקשר הדוק עם משפחות החללים, החטופים והנעדרים בקרב תושבי העיר. לדבריהם, לעיריית פתח תקווה, נדרש זמן להגיב ולתת את המענה בימים הראשונים של המלחמה. "בשבת בצהרים הבנו שהמדינה קרסה לתוך עצמה", מספרת שרית סבו, מראשי החמ"ל. "זאת ההבנה שהייתה בעורף – וזה הורגש גם בעירייה, שלקח זמן עד שהתארגנה ונתנה מענה".
סבו, שהייתה מראשי התארגנות נגד הרפורמה המשפטית בפתח תקווה, השתמשה בקבוצות הוואצאפ של המחאה, לטובת הירתמות לחמ"ל התקווה, במיוחד לעזרה לתושבי העיר. "חשוב לציין העירייה מטפלת באנשים שרשומים אצלה כנזקקים, אבל עכשיו יש הרבה תושבים שזקוקים לעזרה והם לא רשומים. הם מרגישים בודדים ובלי 'שכן טוב'. פה בדיוק נכנס החמ"ל. לתת מענה שהעירייה לא יכולה לתת".
מיה גודשלק, מתנדבת בחמ"ל. אחראית על מערך קשב, מוסיפה: "הצורך בתמיכה רגשית הוא עצום ורחב. אנשים שנשארו לבד, או דואגים ליקיריהם, ופנייה למשפחות שחוו אובדן. במערך ישנם מתנדבים מכל עולמות הטיפול, שנותנים "עזרה ראשונה" בשיחה טלפונית, מגיעים לבתים לשוחח, ואפילו לנגן ולעשות פעילות משותפת. אנחנו לא מחליפים טיפול נפשי מקצועי מוסדר, אבל דואגים, לפי צורך, להפנות לגורמים מוסדיים מתאימים".
"ממליצים לא לעשות פעולות פיננסיות נחפזות"
זרוע נוספת בו חמ"ל התקווה מטפל הוא מתן ייעוץ ועזרה לתושבים ועסקים קטנים, שנקלעו למצוקה או חוסר וודאות כלכלית בעקבות המלחמה. "אנחנו ממליצים לתושבי פתח תקווה שנמצאים במצב הזה להתייעץ איתנו", אומר שי אבו, תושב הדר גנים, שגם הוא מתנדב בחמ"ל ונותן ייעוץ עסקי פיננסי, בשיתוף איגוד היועצים וחברת קפטין קרדיט.
"פונים אלינו הרבה", הוא מוסיף. "בין אם אלו הורים שכולים שילדיהם נפלו או נרצחו, או בעלי עסקים קטנים בעיר. אנחנו קודם כל מעבירים להם את המסר שלא יעשו פעולות נחפזות ושקודם יקבלו מאיתנו הכוונה פיננסית והסבר על מיצוי זכויותיהם".
לינקים לקבוצות הוואצאפ של חמ"ל תקווה
כל מי שרוצה ומוכן להיכנס למאגר התנדבות מוזמן להצטרף לקבוצות השקטות (של הודעות בלבד) הבאות (ניתן להצטרף ליותר מקבוצה אחת).
טלפון חמ"ל וואצאפ בלבד: 054-7429910