עוד לא הספקנו "להתאושש" מההשקה המאוחרת של הרכבת הקלה, בדיוק לפני חודש – והיום התבשרנו כי תכנית ה"קו הכתום", שיחבר בין פתח תקווה לחולון, דרך גבעת שמואל, בני ברק, גבעתיים, רמת גן ותל אביב – אושרה על ידי ועדת התשתיות הלאומית. בניגוד לרכבת הקלה, הקו צפוי להיות תת קרקעי בלבד, אורכו 26 ק"מ עם 22 תחנות – כשמונה מהן בעיר, כשהנסיעה תסתיים בסגולה.
אחרי לא מעט עיכובים ובאיחור גדול, תכנית התחבורה המהפכנית לרכבת המטרו M2, סופסוף אושרה על ידי מוסדות המדינה. יחד עם זאת, הצפי הוא שהעבודות לא יתחילו לפני 2028 ויימשכו לפחות שש שנים, כך שרק בעוד עשור פלוס, כנראה נוכל להינות מהרכבת שתעבור בפתח תקווה בתחנות: כפר גנים, בן גוריון, ארלוזורוב, עיריית פתח תקווה, פתח תקווה מזרח, סירקין דרום, סירקין צפון – וסגולה.
מה ההבדל בין המטרו M2 לרכבת הקלה?
המחסום האחרון הוסר
תוכנית המטרו נחשבת לפרויקט התשתיות הגדול בהסטוריה של ישראל ומונחת במתכונתה הנוכחית על שולחן הממשלה מאז 2020, כשמרבית שרי התחבורה, בחרו לעכב אותה מסיבות שונות, כשהעיכוב האחרון נוצר על ידי השרה הנוכחית, מירי רגב, שסירה לחתום על התכנית, עד שמשרד האוצר יסיר את ההתנגדות לקידום פרויקט הרכבת בין קריית שמונה לאילת. בשבוע שעבר הסכים משרד האוצר להקצות לא פחות מ-2.4 מיליארד שקלים לעניין – וכך המחסום האחרון בדרך לאישור פרויקט המטרו הוסר.
150 מיליארד ש"ח - אם לא יהיו חריגות
קו M2 הוא הקצר מבין שלושת קווי המטרו המתוכננים ואמור להתחיל בנסיעותיו בין 2034 ל-2035, כשלוש שנים לאחר השקתו המתוכננת של קו M3 בין הרצליה לראשון לציון. קו M1 בין כפר סבא ולוד אינו צפוי לצאת להיות מושק לפני 2038 – והתקווה היא שעד 2024 רשת המטרו תפעל במלואה בפרויקט שסך עלותו לפי ההערכות יכולה להגיע לכ-150 מיליארד שקלים, במידה ולא יהיו חריגות.
בניגוד לפרויקט הרכבת הקלה, מרבית העבודות על קו M2 יתבצעו מתחת לפני הקרקע באמצעות מכונות חפירה מתקדמות אף יותר מאלו שחפרו את הקו האדום. מסיבה זו יש אופטימיות שהעבודות פחות יפריעו לתושבים ולעסקים שגרים ופועלים על פני התוואי. יחד עם זאת, עולה חשש כי העבודות של הרכבת שיתבצעו בבני ברק ייתקלו בהתנגדות העירייה והתושבים, במידה והן תתבצענה בשבת.