ביולי ככל הנראה זה יקרה סוף סוף. הקו האדום קיבל את כל האישורים להפעלתו ואם לא יהיו עיכובים נוספים, בעוד שבוע-שבועיים-שלושה נוכל לעלות על הרכבת המרווחת והממוזגת ולהגיע מב.ס.ר סיטי לרוטשילד תוך פחות מחצי שעה – ועוד בחינם. האם זה באמת יקרה? הנהגים סקפטים: "מגיל 4 אני מחכה לרכבת והיום אני עוד מעט מסיים צבא. אני לא מאמין שזה יקרה החודש", אמר אחד הנהגים.
ירדנו לכביש (דרך רבין צומת ז'בוטינסקי – בדיוק בציר הרכבת הקלה ותחנת השחם) ושאלנו את הנהגים, שכבר חודשים ארוכים תקועים בפקקים, האם זה באמת יקרה כבר החודש?. קיבלנו תשובות מגוונות. חלקן ציניות (כמו זו שבפתיח), חלקן נאמרו בבדיחות הדעת, חלקן מיואשות וחלקן מאמינות – "כן, הרכבת תתחיל לפעול החודש". צפו בכמה מהתגובות.
צפו: מה חושבים הנהגים - מתי הרכבת הקלה תיפתח?
החברה הגרמנית: "אישור ההפעלה יינתן עד סוף חודשי יולי"
לפני כשבועיים, כשרמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה הכריז (בטעות, או שלא), שהרכבת הקלה תתחיל לפעול בחודש יולי, משרד התחבורה ונת"ע מיהרו להתנער מהדברים. אבל אחרי מספר ימים הגיע גם ההודעה מהגורמים המומסכים. למרות שלא הסכימו להתחייב על תאריך, יש סוג של התחייבות שזה יקרה החודש. "אני מקווה שבמהלך החודש הקרוב נתגבר על הפערים שנותרו ונוכל לבוא עם בשורה אמיתית לציבור הישראלי", מסרה שרת התחבורה, מירי רגב.
חברת הבדיקה הגרמנית אישרה את הפעלת הרכבת הקלה מבחינה בטיחותית – האישור הקריטי ביותר, שבלעדיו לא הייתה אפשרות כלל להפעיל את הקו האדום. במסמך הרשמי ששלחו החברות נכתב: "הפרויקט מתקדם היטב ומתכונן להפעלה, בהתבסס על דיונים ותוצאות מהשיחות הטכניות האחרונות, לחברת הבקרה אין סיבה שלא להאמין שאישור להפעלה מלאה של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב יינתן עד סוף חודש יולי 2023".
בהתחלה - הנסיעה תהיה בחינם
לאחר קבלת אישור זה, וסוף סוף לאחר דחייה של שנתיים מהמועד המקורי, ולאחר מכ-20 שנה מפרסום המכרז הראשון להקמתה. אמורה להיפתח הרכבת הקלה בגוש דן. הבעיה העיקרית שדחתה את הפעלת הרכבת הייתה תקלה במערכות האיתות שלא פעלה כמצופה. התקלה יצרה בלימות חירום פתאומיות אשר יכלו לסכן את הנוסעים. הבעיה אינה נפתרה לחלוטין, אך בנת"ע מציינים שהיא צומצמה משמעותית ואיננה מפריעה עוד להפעלת הקו ולא מסכנת את הנוסעים יותר.
בדומה למקרים אחרים שבהם נפתחו קווי רכבת. במשרד התחבורה יעניקו לנוסעי הקו האדום נסיעות חינם בראשית פעילות הרכבת. עדיין לא ידוע לכמה זמן בדיוק, אך גורמים במשרד טענו אמש כי ההטבה תינתן לבין שלושה חודשים ועד חצי שנה. לאחר מכן הקו יעלה במחיר סטנדרטי של תחבורה ציבורית (5.50 ש"ח לנסיעה בודדת).
עלות הפרויקט: 19 מיליארד ש"ח
הקו האדום, המשתרע לאורך 24 ק"מ וחולף על פני 33 תחנות בפתח תקווה, רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים. עלות הקמתו מוערכת בכ-19 מיליארד ש"ח, חריגה ניכרת מ-14.6 מיליארד שקלים, התקציב המקורי של הפרויקט.
הרכבת הקלה תתחיל לעבוד במתכונת של כ-26 שעות רכבות, שיעבדו בין 5:40 ל-12:00 בלילה, בשני קווים, קצר וארוך, כאשר הראשון, שהוא המקטע התחתון, יגיע בתדירות של כ- 6 דקות, ואילו הארוך (המקטע העילי) יגיע בתדירות של כ-12 דקות. כאשר התוכנית היא להגביר את תדירות הרכבות בהמשך.