את הדברים אמר מנכ"ל נת"ע, חיים גליק בכנס "מטרו ישראל", שנערך היום (חמישי), בו בעיקר סיפרו נציגי החברה, שאמורה להפעיל את הרכבת, על הקשיים בפתיחת הקו האדום, לו מצפים בכיליון עיניים תושבי פתח תקווה ובעלי העסקים בעיר. "התעכבנו, משום שאנחנו לא מוכנים לתת לרכבת הזאת לנסוע בבטיחות של פחות מ-100 אחוז", ציינו בכנס. תאריך השקה? עדיין אין.
מועד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמור להסיע אותנו מרוטשילד תל אביב לב.ס.ר סיטי פתח תקווה, תוך כ-20 דקות, סוקר בפתח תקווה NEWS פעמיים רבות במהלך 2022, אך לצערנו, גם הפעם אין לנו בשורות, חוץ מ"חצי הבטחה", שכמוה נשמעו רבות, בשנה האחרונה. כזכור, המועד המקורי לפתיחת הקו, כבר חלף בדיוק לפני חודש (22.11.22) ומאז אנחנו רואים את הרכבת רק בטסטים.
מתוך הפייסבוק של נת"ע - התגובות לפוסט מספרות ייאוש
"כל התחנות הקרקעיות קיבלו טופס 4"
כנס "מטרו ישראל" של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שהתקיים היום, לא הביא עמו, כמקווה, הכרזה על תאריך השקה (לא שהיינו סומכים על זה יותר מדי). בכנס הוכרז כי רק בשנת 2034 צפויה הפעלה חלקית של כל "המטרו", פרויקט התשתית הלאומי הכי מורכב וארוך שידעה ישראל, וכי הפעלתו המתוכננת המלאה צפויה רק בשנת 2037.
באירוע לקחו חלק אנשים מגופים ממשלתיים ורגולטוריים, לצד נציגי חברות התשתית ורשויות מקומיות. במסגרת הכנס התקיים שיח פתוח, לצורך שיפור וייעול תהליכי העבודה הנדרשים להצלחת הפרויקט. "התעכבנו, משום שאנחנו לא מוכנים לתת לרכבת הזאת לנסוע בבטיחות של פחות מ-100 אחוז", אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק. "כל התחנות התת קרקעיות קיבלו טופס 4. כולן מאושרות ומוכנות לנסיעה", אמר גליק.
גליק לא הסכים להתחייב על תאריך השקה, אבל ציין כי "אנחנו לפני השלמת מערכות האיתות. אתמול הפעלנו את הגרסה הסופית. נבדוק אותה במהלך שלושת הימים הקרובים, ואם אכן המערכת תיתן אינדיקציה מלאה לנסיעה בטוחה, הרכבת תיסע כבר במהלך הרבעון הראשון של 2023". כלומר, אם נהיה אופטימיים זהירים, בפסח הקרוב כבר נוכל לנסוע ברכבת.
הצפי: 2 מיליון נוסעים ביום
"זה הפרויקט החשוב ביותר מאז הקמת המוביל הארצי בשנות ה-50", ציינה יו"ר נת"ע, מיה ליקוורניק, "בלי שתקום המערכת הזאת, לגוש דן יהיה אסון של נגישות, לא פחות". כאילו לא ידענו. אנחנו כבר עכשיו על סף אסון. מאיר שמרה, ראש מנהלת המטרו, רק חיזק את הדברים ואמר כי "מדינת ישראל הולכת לקריסה של המטרופולין ברמה התחבורתית, לכיוון מומבאי ולא דובאי. פרויקט המטרו נושא על גבו 100 שנים של חזון".
מערכת הסעת ההמונים (ה"מטרו") צפויה לכלול שלושה קווי רכבת קלה – אדום (שצפוי להיות הראשון שייפתח), סגול וירוק, ושלושה קווי מטרו- M1, M2, M3. המטרו צפוי לעבור דרך 109 תחנות הפרוסות לאורך 150 ק"מ, בשטחן של 24 רשויות מקומיות, ביניהן כמובן פתח תקווה.
לפי ההערכות, קיבולת הנוסעים בשעת שיא של המטרו תהיה 40,000 איש לכיוון. ובסך הכל צפויים לנסוע מדי יום כ-2 מיליון נוסעים, וסך מצטבר של 450 מיליון נסיעות בשנה. בשלב א' יופעל המטרו לאורך 78.5 ק״מ וב-58 תחנות.
במאי 2020 הקימה החברה את מנהלת ההיערכות למטרו, האמונה על קידום, ניהול וביצוע הפרויקט לצורך עמידה בלוחות הזמנים של פתיחה הדרגתית משנת 2034 עד לפתיחה מלאה בשנת 2037. "יש בעיה של חוסר אמון, אנחנו מבינים", אמר שמרה. "נושא השקיפות הוא קריטי, כשאנחנו אומרים לו"ז, אנחנו יודעים לעמוד מאחורי זה. אם נפעל יחד, נצליח בפרויקט". נחיה ונראה.