תחבורה שיתופית זה לא רק קורקינטים: לפי הדיווח, שישה רכבי קיה פיקנטו, שיחנו במקום מוגדר וקבוע, יעמדו לטובת תושבי ומבקרי העיר, שיוכלו להזמינם דרך הסמארטפון בהתראה קצרה. GOTO תעניק למצטרפים הראשונים לשירות 150 ש"ח קרדיט, אותם יוכלו לנצל במשך 6 חודשים (25 ש"ח לחודש) ממועד ההצטרפות. מהעירייה נמסר כי השירות יתחיל לפעול באופן מלא בינואר 2023.
בזמן שכבישי פתח תקווה ממשיכים לסבול מפקקים ארוכים וכמעט בלתי נגמרים לאורך כל שעות היום, התושבים מחכים למהפכה התחברותית שכולם מחכים לה. אז בזמן שהרכבת הקלה, שאמורה הייתה להתחיל לפעול כבר בימים אלה, עדיין מעכבת את השקתה, אולי מסתמן סוג של אופק חדש במהפכה – רכבים שיתופיים.
כניסת GOTO לפתח תקווה, הגיעה בעקבות מכרז של העירייה, שחיפשה שירות מסוג זה, שיכול להקל ולו במעט על עומס המכוניות שיש בכבישים ואולי יגרום לתושבים לחשוב פעמיים אם שווה לקנות אותו, אוא שאולי כדאי למכור אותו. בניגוד להשכרת רכב רגילה, הזמנת רכב שיתופי היא פשוטה, מהירה יותר וכמובן גם זולה הרבה יותר.
21% מהמנויים מכרו את הרכב, או נמנעו מלקנות
GoTo מבוססת על שירות רכב שיתופי שזמין באפליקציה, המאפשרת תכנון נסיעות בקלות בעיר ומחוצה לה. החברה פעילה עם מודל "הלוך-חזור" (בו לוקחים את הרכב מחניה ייעודית ומחזירים בדיוק לאותה החניה). כל מנוי יכול לשריין את הרכב עד שלושה חודשים מראש ולהחליט לכמה זמן הוא לוקח את הרכב, לבחור את הזמן המדויק ולהאריך או לקצר את ההזמנה – בהתאם לצרכיו ובהתייחס להזמנה הבאה אחריו.
רכב שיתופי נשמע כמו יוזמה חדשה, אבל CAR2GO, גלגולה הקודם של GOTO, הריצה את השירות כבר ב-2005, הרבה לפני עדין הסמארטפונים והאפליקציות של היום. כיום, רכב שיתופי הוא הרבה יותר מקובל וידוע לציבור החיבור, במיוחד לתל אביבי, שם מפעילה GOTO את "אוטותל", עבור עיריית תל אביב ולפי נתונים שמסרה, עולה כי 21% מהמנויים בעיר מכרו את רכבם הפרטי, או שנמנעו מלקנות רכב נוסף.
בשנה החולפת נכנסה GoTo לפעילות בחולון, בת ים, כפר סבא, הרצליה ורמת השרון, זאת בנוסף לתל אביב-יפו, גבעתיים, רמת גן, ירושלים, חיפה, נתניה ורעננה – והיום, כאמור, גם פתח תקווה. לרגל תחילת פעילות GoTo בעיר, יזכו תושבי פתח תקווה, שיצטרפו כעת לשירות להטבה בדמות קרדיט בגובה 150 שקלים למשך חצי שנה (25 שקלים בכל חודש), ממועד ההצטרפות לשירות. הטבה זו נועדה למשוך תושבים להתנסות בשירות ולהשתמש בו באופן קבוע לנסיעות שונות בעיר ומחוצה לה.
ה"דלקן" בפנים
התמחור מפוצל לשני מסלולים – DRIVE ו-LITE. במסלול ה-DRIVE, המיועד למשתמשים "כבדים" יותר, דמי המנוי הם 50 ש"ח לחודש, ועלות השימוש היא 14.9 ש"ח לשעה או עד 120 ש"ח עלות יומית. ב-LITE דמי המנוי הם 20 ש"ח לחודש ועלות השימוש היא 17.9 לשעה או עד 150 ש"ח עחלות יומית. בשני המסלולים תצטרכו להוסיף עוד 2.3 ש"ח לכל קילומטר ב-50 ק"מ הראשונים ואחרי עוד 1.3 ש"ח לכל קילומטר מעבר ל-50 הראשונים. חשוב לציין כי בכל רכב יש "דלקן", המאפשר למלא דלק ברכב בחינם.
אז כמה זה משתלם? נניח אתם משתמשים "כבדים", שצריכים את הפיקנטו 8 פעמים בחודש לנסיעות לצרכי פגישות עבודה בכל היום בתל אביב, רמת גן, כפר סבא, הרצליה והסביבה. דמי המנוי, הם כאמור 50 ש"ח לחודש. שימוש יומי הוא 120 ליום כפול 8 ימים – זה 960 ש"ח. ונניח שבכל יום כזה נסעתם 50 ק"מ – אז זה עוד 115 ש"ח ליום כפול 8 ימים זה 920 ש"ח. כלומר עלות השימוש החודשי תהיה 1930 ש"ח.
יקר? לא בהשוואה להחזקת רכב כזה. כי אם באמת הייתם צריכים להחזיק פיקנטו רק לצורך שימוש כזה, רק ההוצאות החודשיות על ביטוח ורשיונות, דלק, תחזוקה וירידת ערך – היו עולים לכם כמעט אותו דבר וזה בהחלט יכול לגרום לכם להרהר אם כדאי לקנות רכב חדש, או שבכלל עדיף למכור את זה שיש לכם. יש לציין כי GOTO מפעילה מערך שירות ותפעול הזמין 24 שעות ביממה.
מפחיתים זיהום אוויר. מקלים על נהגים
"הרכבים השיתופיים הם פתרון פשוט, זול ונוח שמונע את הצורך בהחזקת רכב על כל עלויותיו", מסר ראש העיר, רמי גרינברג. "הפחתת העומס בכבישים וצמצום מספר הרכבים הפרטיים יסייעו להפחתת זיהום האוויר ויקלו על הנהגים".
מנכ"ל GoTo, גיל לייזר מאמין "שהכניסה שלנו לפתח תקווה תצליח לספק פתרון לתושבים המחפשים את הדרך הקלה להתנייד ממקום למקום ואת הביטחון לוותר על הרכב השני". לפי עיריית פתח תקווה, השירות צפוי לפעול באופן מלא, החל מהחודש הבא (ינואר 2023) ובינתיים לא נמסר היכן ימוקמו הרכבים.