למרות שלא התקבלה הודעה רשמית מטעם מפעילת הרכבת, חברת נת"ע, היום פורסם בכלי תקשורת רבים, כי היא לא מצליחה להתגבר על בעיות תקשורת חוזרות ונשנות במערכות התקשורת ובלימת הפתע. לפי ההערכות, תקלות אלו יכולות לגרום לעיכוב של שלושה חודשים לפחות, מה שגורם כאב ראש ודאגה לבעלי עסקים בפתח תקווה הנמצאים על הציר. "אנחנו יכולים להפסיד 250 אלף ש"ח מכל חודש של דחייה".
יש שיאמרו שזה היה צפוי, אבל במשך כל השנה האחרונה, יזמים, בעלי עסקים וגם גורמים בעירייה, שידרו ביטחון כי הרכבת הקלה תתחיל לפעול, לפי הלו"ז (שגם הוא התעכב לא מעט) בסוף נובמבר (בהתחלה ה-22 בנובמבר ולאחר מכן ב-30 בנובמבר). אלא שנראה כי התחזיות הפסימיות יתממשו וכי הקו האדום המדובר, שיחבר בין תל אביב לפתח תקוווה (בפחות מ-20 דקות!), יתחיל לפעול בתהליך פברואר (במקרה הטוב) ואולי אף מעבר לכך (במקרה הרע).
לפי הדיווחים, נת"ע, שאחראית על בניית הרכבת הקלה, טרם הצליחה לפתור את הבעיה במערכת האיתות בקו האדום, שגורמת לבלימות חירום של הרכבת. עד כמה התקלה חמורה, יכולה להעיד העובדה שהטיסו במיוחד מומחים של חברת "אלסטום" הצרפתית מחו"ל, כדי לסייע במציאת פתרון. זאת במקבילה לבדיקת הנושא מול החברות הסיניות CCECC ו-CRTG, שסיפקו את הרכבות ואת מערכות התקשורת והמסילות, בהתאם.
למרות שנת"ע לא הודיעה באופן רשמי על הדחייה, לפי הדיווחים מסתמן כי תוספת של כ-90 יום להכנות תאפשר לפתור את הבעיות הטכניות הקיימות במערכת, ולהשלים בזמן את התחנות התת קרקעיות, שכמה מהן טרם קיבלו אישורי הפעלה. "קשה לי להאמין שהרכבת תיפתח, אפילו באוגוסט", אמר לנו תמיר, מבעלי חנות "דיסקו רוסו" במתחם דן טאון, הצמוד לתחנת הרכבת הקלה.
מכה לא קלה
"ספציפית לגבי דיסקו רוסו, אנחנו לא בונים יותר מדי על הרכבת הקלה, היות ויש לנו קהל לקוחות קבוע, שאם הוא רוצה נעל ואין לו תחבורה ציבורית, יגיע גם ברגל אלינו. יחד עם זאת, כל אחד מהעסקים שסמוך לרכבת הקלה, נפגע מכל עיכוב כזה באופן עקיף, היות וזה פוגע בכל המתחם". משה שדה, מנהל חנות "גלי אאוטלט", שגם הוא נמצא מרחק הליכה מהרכבת הקלה, יותר מודאג. "קיבלנו פה מכה רצינית", מסר לפתח תקווה NEWS.
איך זה יתבטא?
"אחד השיקולים המרכזיים שלנו במעבר ממרכז יכין לסניף החדש, הוא הקרבה לרכבת הקלה. 80 אחוז מהלקוחות שלנו מגיעים אלינו בתחבורה ציבורית. הרבה מגיעים מבני ברק, חלקם מגיעים כמשפחה למדוד נעליים וחיכינו לרכבת הקלה, מתוך ידיעה שהיא תגביר את התנועה אלינו. העיכוב פוגע בנו מאוד ואני מעריך שמדובר בהפסד מכירות של 250-300 אלף ש"ח לכל חודש עיכוב".