ישחרר את הפקק? אחד מהכבישים המהירים והצפופים של העיר עתיד לשפר את צורתו, במקביל לכך שינסה להוריד עומסים. חברת נתיבי ישראל תחל בביצוע פרויקט השדרוג בקטע שיעבור בין הצמתים גנים, שעריה וסגולה. מהעירייה נמסר כי לעבודות אלה אין קשר לעבודות המתוכננות לכביש העוקף והן גם לא ישנו את ההסדרים בצמתים הקיימים.
כביש 40, מעבר להיותו סלע מחלוקת בין הרשויות לתושבים, שמתנגדים לתכנון סגירת הצמתים שבו, הוא עורק תחבורתי אסטרטגי של פתח תקווה. ההתחדשות העירונית אמורה לתת את אותותיה בשנים הקרובות, במיוחד בשכונות מזרח העיר הצמודות לכביש, כמו עמישב, הדר גנים, אחדות וכמובן, מה שצפוי להיקרא "שכונת סירקין", שם עתידים להיבנות, על שטח המחנה ההרוס, עשרות מגדלי מגורים עם אלפי תושבים חדשים.
לצד סלילת הנת"צ - "ריהוט רחוב"
כזכור, לפני מספר שבועות ביקרה בכביש שרת התחבורה, מרב מיכאלי ולצד הקשבה לטענות התושבים המתנגדים לסגירת הצמתים הצפויה, היא אולי הבינה עד כמה הכביש הנוכחי זקוק לשדרוג. העירייה מסרה שעל פי התכנון, השדרוג יכלול קודם כל הוספת נתיב העדפה לתחבורה ציבורית (בנוסף לנתיבים הקיימים) וכן שיפור חזותי של המדרכות, עמודי התאורה, הטמנת תשתיות, סלילת שבילי האופניים ועוד.
במסגרת העבודות, שיבוצעו באחריות משרד התחבורה ונתיבי ישראל, יותקן ריהוט רחוב חדש הכולל, בין היתר, פחים וספסלי רחוב חדשים וכן עמודי תאורה חדשים. כמו כן, אמור להיות מושם דגש על פיתוח חזותי באמצעות שתילת מאות עצים חדשים וצמחיית נוי לאורך הכביש.
לדברי העירייה, הפרויקט יבוצע בשני מקטעים (צומת גנים-סגולה, צומת גנים-שעריה), שיוקמו בהפרשי זמן יחסית מקבילים במטרה לצמצם את משך זמן העבודות. הן יתבצעו באופן מתוגבר ולקראת תחילתן יפורסמו הסדרי התנועה הרלוונטיים.
רק לא פקקים כמו בדרך רבין
יש לציין כי בפתח תקווה, מעודדים הרבה יותר את הנת"צים מעיריות אחרות. לא מעט ראשי ערים מתנגדים לנת"צים מכיוון שלטעמם תשתיות התחבורה הציבורית וכמות האוטובוסים, אינן מצדיקות הפקעת נתיב, שבסופו של דבר יכול לגרום לתוצאה ההפוכה – יותר פקקים. דוגמא לכך אפשר למצוא בדרך רבין, שם רק לאחרונה שודרג הכביש והוקם נת"צ, אבל זה רק הגביר את העומס ובעקבות כך את העצבים של נהגי המכוניות הפרטיות.
רמי גרינברג, משוכנע שעבודות השדרוג בכביש 40 יוכיחו אחרת. "אני מודה לשותפים בנתיבי ישראל ובמשרד התחבורה על קידום הפרויקט החשוב הזה", מסר. "הפרויקט ישדרג את הציר בצורה משמעותית לרווחת התושבים".
צחי שטרסר, מנהל אגף פרויקטי מרכז ותחבורה ציבורית בחברת נתיבי ישראל מסר כי "מטרת הפרויקט היא בראש ובראשונה לאפשר את חיזוק התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה, תוך שימת דגש גם על שדרוג המרחב העירוני. אני מאמין גדול בשימוש בתחבורה הציבורית וחברת נתיבי ישראל נדרשת לבצע פרויקטי פיתוח להקמת פרויקטי נתצים אשר יהוו אלטרנטיבה אמיתית לתלות ברכב הפרטי".