מוזר לכתוב את זה, אבל עד לפני שנתיים וחצי כמעט ולא הייתה התחדשות עירונית בפתח תקווה. היום, כשבכל כמה מאות מטרים במרכז העיר רואים בניין מתחדש בתמ"א וכשנוסעים לקריית אריה ולציר ז'בוטינסקי, לאיפה שלא מעיפים מבט, מוצאים מבנה מסחרי חדש בהקמה – קשה לדמיין את פתח תקווה לא מתחדשת.
מי שלמעשה הצעידה את המהפכה, היא מנהלת כרמים להתחדשות עירונית בפתח תקווה, שהוקמה לאחר בחירתו של רמי גרינברג לתפקיד. העירייה, בניגוד לקודמתה, החליטה לשנות כיוון ולהצעיד את העיר להתחדשות עירונית והקימה את המינהלת, בדיוק כפי שקורה בעוד 25 עיריות אחרות. מי שמונה לעמוד בראשה, היה נעם סלע, תושב נחלים, רק בן 33, שלמעשה קיבל את פרויקט חייו.
האתגר - קבלת שיתוף פעולה מהתושבים
היום סלע הודיע על עזיבתו, הדי מוקדמת יש לומר (שנתיים וחצי), בדרך לשמש כסמנכ"ל פיתוח עסקי ב"סער שקד" התחדשות עירונית תחת קבוצת הנדל"ן אביב. הוא משאיר אחריו פרויקטים של כ-40 מתחמי פינוי בינוי (בעיקר של מגורים משולב עם מסחרי) ועוד עשרות רבות של פרויקטי תמ"א 38 הפזורים ברחבי בעיר, שאמורים לייצר עוד כ-20,000 יחידות דיור חדשות.
"האתגר המרכזי שלי בבכרמים, הייתה העבודה מול התושבים", מספר סלע לפתח תקווה NEWS. "במהלך תקופתי טיפלנו בלא פחות מ-3000 פניות של תושבי העיר ווקיימנו כ-100 כנסים. התחדשות עירונית הוא תהליך, שחייב להתקיים בשיתוף פעולה מלא עם התושבים. למרות שבהרבה מקרים התושבים רצו תמורות גבוהות ממה שיכולנו לתת, הצלחנו להגיע להרבה הסכמות – ולראייה כמות הפרויקטים שמתקדמים".
באילו אתגרים נוספים נתקלת?
"כרמים היא למעשה הגורם המקשר בין העירייה, התושבים והיזם. לכל אחד יש את הרצונות שלו והאינטרסים שלו והתפקיד שלנו הוא לגשר וזה בהחלט מאתגר. הפרויקטים מטבעם מורכבים מגורמים רבים ולעיתים נתקלים בקשיים, כמו צורך לחבר בין מבנים. גייסנו אדריכלים, יועצים משפטיים כדי שהתהליכים יהיו יעילים ומהירים".
פרויקטים של התחדשות עירונית בפתח תקווה (לחצו להגדלה)
על התושבים יהיה לשנות הרגלי נסיעה
לדברי סלע, עיריית פתח תקווה משקיעה מליונים רק בהיבט התכנוני של אותם פרויקטים. כשנכנס לתפקיד היו כ-10 פרויקטים פינוי-בינוי, שחלקם התנהלו בעצלתיים עוד מתחילת שנות ה-2000. מנהלת כרמים, בראשה עמד, יחד עם העירייה כאמור, הביאו את המפנה וכיום תכניות פינוי-בינוי מתקדמות בקצב מואץ. מואץ אולי יותר מדי. סלע לא חושש מאובר-התפתחות, שיכול להביא לקריסה.
"כל התכניות של ההתחדשות העירונית מגובות בתשתיות חזקות, שהן חלק בלתי נפרד מהפרויקט", מבטיח סלע. יחד עם זאת, הוא מודה שהצפיפות התחבורתית, שתוביל ההתחדשות וההתפתחות העירונית, תחייב שינוי בהרגלי הנסיעה של הבאים, היוצאים והמסתובבים בפתח תקווה. "תחנות המטרו והרכבת הקלה, אמורות לתת את המענה התחרותי הראוי, שאמור להקל על התנועה בעיר, ולכן חשוב התושבים יסגלו לעצמם הרגלים של נסיעה התחבורה ציבורית".
איך באופן כללי אתה רואה את פתח תקווה בשנת 2030?
"פתח תקווה תשתנה מקצה לקצה ותהיה המטרופולין הכי חזק במדינה. כל מה שיהיה בתל אביב גם יהיה בפתח תקווה. העיר הולכת לעוף קדימה ואני שמח שהיה לי חלק בזריעת הזרעים של זה".
מי יהיה המחליף של סלע? כרגע עוד לא ידוע, כי רק כעת נסגר המכרז. לדבריו, תוך זמן קצר יימצא מחליף, שייכנס לנעליו.