כל מי שתקוע מדי יום בפקק של גיסין יכול למצוא נחמה פורתא במיצג החדש שהציבה העירייה בצומת של רח' הרב מלכה: דגם של קטר מספר 261 של רכבת ישראל, שנועד לייצג את הקידמה התחבורתית, אליה העיר שואפת להגיע. המיצג הושק היום באירוע חגיגי בהשתתפות ראש העיר, רמי גרינברג ומנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר.
אחד מהאתגרים הגדולים ביותר הניצבים בפני עיר כה מתפתחת כמו פתח תקווה, הוא שיפור התחבורה, ביחס זהה לגידול באוכלוסיה ולתנופה העסקית שהיא חווה בעשור השלישי של המאה ה-21. זהו אתגר לא פשוט כלל וכלל, מה גם שהוא לא תלוי רק ברצון הטוב של העיר והעירייה, אלא גם במדינת ישראל, שלא לדבר התרחשויות גלובאליות, המשפיעות על כל תחומי החיים שלנו.
הקטר - סמל למהפכה תחבורתית?
כרגע המצב הוא שכולם, בעודם תקועים בפקקים המייגעים כמעט בכל כביש ראשי בעיר, לוטשים עיניים בתקווה לסוף 2022, אז אמור להתחיל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה, שיחצה את האיזורים המרכזיים של פתח תקווה ואמור להביא להקלה בעומסים.
בינתיים, בעירייה השיקו היום באירוע חגיגי דגם של קטר בצומת גיסין-הרב מלכה, סמוך ל"עץ הבוכה". המיקום הוא סמלי – בין תחנת הרכבת הישנה של רח' פינסקר לבין התחנה המודרנית של קריית אריה, שם גם אמור לקום מסוף של הרכבת הקלה. בנוסף, המיקום הזה מסמל את תוואי הרכבת הקלה שאמורה לעבור בפתח תקווה, כאמור הקו האדום כבר לקראת סוף 2022 והקו הצהוב, שאמור להיפתח שנה-שנתיים לאחר מכן.
ביום ראשון הקרוב - הרכבת המחושמלת בפתח תקווה
הדגם שהוצבע בצומת הוא של קטר 261 בעל מנוע דיזל-חשמלי, שייצרה חברה ספרדית בשנת 1998 עבור רכבת ישראל. למעשה מדובר בקטר ראשון מסוגו בישראל, שהכיל מנועי הסעה א-סינכרוניים המאפשרים יעילות משופרת ודורשים פחות תחזוקה.
בטקס ההשקה השתתף מיכה מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל, שציין כי החל מיום ראשון הקרוב (2.1), הרכבת המחושמלת (עדיין לא הרכבת הקלה…), עליה עמלו במסגרת פרויקט חשמול הרכבת המקיף, תתחיל לעבור בתחנות פתח תקווה.
ראש העיר, גרינברג, הוסיף כי פתח תקווה "כבר אינה מושבה קטנה, אלא עיר מטרופולין ענקית עם מערכת תחברותית מהגדולות והענפות שיש. אנחנו לקראת סיום העבודות על הרכבת הקלה ובמקביל הוספת קווי תחבורה חדישים ונגישים ורשת דרכים מסועפת, כל זאת לצד עידוד שימוש בשבילי הליכה ושבילי אופניים הקיימים לאורכה ולרוחבה של העיר"