אוטוטו אנחנו נכנסים ל-2022 ואפשר רק לדמיין איך העיר תיראה בעוד כשני עשורים. אם נסתכל עשור אחורה ונשווה את העיר לזו שהייתה כאן ב-2012, אפשר בהחלט להתייחס לתכנית המתאר שאושרה להפקיד בשבוע שעבר כמציאותית לחלוטין. פתח תקווה יכולה להפוך לעיר השלישית בגודלה בישראל. מכל הבחינות.
אם היינו צריכים הוכחה נוספת לכך שפתח תקווה היא העיר הכי מתפתחת בישראל, קיבלנו אותה לפני מספר ימים עם הפקדת תכנית מתאר כוללנית על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז.
התכנית: להגדיל את מרחב האפשרויות ביחס לערים אחרות
התכנית מדברת על כך שבעתיד הלא רחוק (הערכות מדברות על כעשור), העיר תמנה כ-460 אלף תושבים ויתווספו עליה 63,500 יחידות דיור יחד עם 3.8 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.
התכנית, שאמורה להוות את הבסיס למדיניות התכנון ארוכת הטווח של העיר, הוגשה לעירייה ולדברי מתכנניה, מטרתה היא להגדיל את מרחב האפשרויות שיש לה להציע על מנת לעמוד בתחרות מול ערים אחרות.
תחום התכנית מתייחס לכ-26 אלף דונמים (מתוך 36 אלף של תחום השיפוט) והיא כוללת הנחיות שנועדו לחזק את הקשר של העיר לפארק הירקון (בין היתר על ידי הקמת פארק הירקון פתח תקווה) ולצד זה פיתוח מערך השטחים הציבוריים, כמו: שדרות ירוקות, רחובות עירוניים, פארקים, גנים וכיכרות.
שכונת סירקין - אם המושבות החדשה החדשה?
חלק נכבד בתכנית מתייחס לחיזוק הפעילות העסקית בעיר, תהליך שאנו חשים על בשרינו כבר בימים אלה. אם כיום קיימים ומאושרים בפתח תקווה כ-11.3 מיליון מ"ר למסחר ותעסוקה, הרי שהתכנית מדברת על הרחבה לכ-15 מיליון מ"ר שיתרכזו בעיקר בקריית אריה, רמת סיב, סגולה ובמרכז העיר.
מבחינת מגורים, האיזור המתפתח ביותר תהיה "שכונת סירקין" שתקום על קרקע מחנה סירקין, שם מתוכנן לקום ממש רובע עירוני חדש עם מגדלים מרובי קומות (אם המושבות החדשה סטייל). בא בעת, המקום ישמש כ"רזרבה" של התשתיות הציבוריות הנחוצות לצמצום החוסרים במרכז העיר ושכונותיה.
שכונת יוספטל - דגל הפינוי והבינוי
לפי התכנית, אחת מהשכונות שתשנה את פניה בצורה המשמעותית ביותר היא שכונת יוספטל, שאמורה להתפנות ולהיבנות מחדש – רובה ככולה. מי שישמרו על אופיין הן השכונות הותיקות במזרח כמו עמישב, הדר גנים, בילינסון, קריית דוד וקריית אלון – בהן יש בתים צמודי קרקע.
התכנית, שנערכה על ידי צוות של משרד האדריכלים פרחי-צפריר, התייחסה כמובן גם להיבט התחבורתי, והיא כוללת שיפור מערך התחבורה העירוני ע"י שדרוג תשתיות התחבורה, תוך התבססות על הרכבת הקלה בציר ז'בוטינסקי, לצד תחנות הרכבת הקיימות בסגולה וקריית אריה. במקביל, התכנית קובעת צירי העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צ) ומערך שבילים אופניים.