מדי יום אנו מפרסמים על פרויקטים כאלו ואחרים בציר ז'בוטינסקי. כל תכנית נשמעת יותר מפוארת מקודמה בגודל ובהשקעה. לצד כל אלו עולה בהדרגה גם הדרישה לשטחי מגורים. אחת מהדוגמאות הללו היא רמת ורבר הישנה, המיועדת להפוך לשכונת פאר בעלויות השקעה עצומות. בימים הקרובים תוגש תב"ע חלופית מטעם העירייה וחברת הבנייה קרדן. "יתחילו להרוס בניינים כבר ב-2023".
נראה שכבר אין מנוס מלדבר על ההתחדשות העירונית שעוברת פתח תקווה והצמיחה הרבה בשנים האחרונות. האזורים שנזנחו בעבר, עקב מחסור באטרקטיביות והתיישנות, הופכים לשטחי מריבה תחרותיים של יזמי נדל"ן. אחד המוקדים המבוקשים כיום היא השכונה הפרדסית, רמת ורבר, הנמצאת בסמוך לבית חולים בלינסון וקריית המוזיאונים של העיר.
"מבחינה עקרונית כל הפרויקטים בשכונה אושרו אבל יש עוד תהליך אחרון שצריך לעבור", אומר לנו נועם סלע, מנהל "כרמים" להתחדשות עירונית בפ"ת. "אני מעריך שב-2023 כבר יחלו להרוס את הבניינים".
"מצב של win win עבור התושבים, העיריה והיזם"
ורבר מתפרסת על 560 דונם. מצפונה נמצא רחוב ז'בוטינסקי, מרכז העיר ממזרח, שכונת כפר גנים מדרום, ובית החולים בילינסון ממערב. רוב האוכלוסייה, המאפיינת את השכונה, מורכבת ממעמד סוציו-אקונומי בינוני עד נמוך. למעשה, תקופה ארוכה המקום היה די מוזנח ונחשב לחלק הפחות מושך, בהשוואה לאזורים אחרים במרכז העיר. המגמה החלה להשתנות באפריל האחרון, עת חתמה ענקית הבנייה, קרדן נדל"ן, על הסכם שותפות עם חברת מנור התחדשות עירונית, לקידום בניית פינוי-בינוי בשכונה הותיקה, בעלות מוערכת של 585 מיליון שקלים.
השיקול המרכזי של בעלי החברה, עמוס דבוש, נשען על תחנת המטרו M2 (הקו האדום) ועל הקירבה האסטרטגית לאזורי התעסוקה מסביב כמו: בתי החולים בלינסון ושניידר ועובדיה, המרכיבים חלק נכבד מהשכונה, ציר ז'בוטינסקי העתיד להפוך למטרופולין גוש דן ואת פארק יד לבנים הגדול בפני עצמו. "אני רואה בכל הפרויקטים שיושבים על קו המטרו חשיבות עצומה, ולכן אני משקיע בהם", מסר דבוש לפני מספר חודשים ל"גלובס". ב-2022 צפוי להתחיל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה, שתחנה שלו (תחנת 'דנקנר') תעבור בסמוך לכל בתי השכונה.
במסגרת הפרויקט הצפוי של קרדן, ייהרסו מעל 120 דירות ישנות ובמקומן יבנו למעלה מ- 500 דירות חדשות, בבניינים שחלקם בני כ- 30 קומות וחלקם בבניה מרקמית (10-15 קומות). סה"כ, צפי ההכנסות הכולל מפרויקט כזה נאמד ב-760 מיליון שקל. סכומים גבוהים לכל הדעות.
יוסי חזן, מנהל תחום התחדשות עירונית בחברת קרדן נדל"ן, הגיב ואמר: "תכנית הבינוי סוכמה בפורום מחלקת התחדשות עירונית בעירייה וכעת החברות מקדמות את הכנת מסמכי התב"ע והגשתם לוועדה המקומית והמחוזית לתכנון ובניה. יש לציין כי הבניינים שצפויים בסופו של דבר להיהרס הינם בניינים ישנים ולעיתים אף במצב רעוע וכי פרויקטים של התחדשות עירונית מייצרים מצב של win win עבור התושבים, העיריה והיזם".
פינוי בינוי לצד עירוב שימושים: "תכנית שתהפוך את פני השכונה"
על פי משרד השיכון והעירייה, שכונת ורבר תהיה הראשונה לעבור התחדשות עירונית בפריסה שכונתית כה גדולה. בתוכנית המתאר של תב"ע להתחדשות השכונה, מתכננים לשלב עירוב שימושים של בנייני מגורים לצד מסחר לאורך רחובות ז'בוטינסקי, יצחק שדה וארלוזורוב. לצורך כך, יוקצו כ-4,000 יחידות דיור ו- 20,550 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. 15,440 מ"ר לאורך ציר ז'בוטינסקי, 1,350 מ"ר לאורך רחוב יחבוב ו-38,000 מ"ר לאורך ציר ארלוזורוב.
ניתן יהיה לבנות מגדלים בני כ-30 קומות לאורך רחוב ארלוזורוב, כצנלסון ובורוכוב מצידי הרחובות כשהמרקם השכונתי הפנימי עד 9 קומות, לבקשת התושבים. "הסיכוי לקבל זכויות בנייה עודפות במקום כזה, גדול יותר מאשר במקום אחר", התייחס דבוש לחששות שהועלו לאחרונה ביחס להשפעת תכנון המטרו על הנדל"ן, הצפיפות במרכז ובעיות התחבורה הרבות שהפכו לבלתי נסבלות.
"התכנית הופכת את פניה של השכונה מבחינת התחדשות עירונית, שטחי הציבור, הרחבת הכבישים, מוסדות ציבור שיתווספו, גני ילדים ועוד", אומר סלע. "התכנון עצמו נעשה ע"י העירייה והרשות הממשלתית בהסכם עם התושבים. השכונה מחולקת ל- 13 מתחמי בנייה ולכל אזור מוקצה יזם אחר. מעל ל- 15 יזמים כבר נכנסו כמשקיעים".
רגע לפני שאתם רצים לברר יותר פרטים על רכישה בפרויקט, ראוי שתזכרו שהתחרות הרבה בין היזמים יוצרת קפיצת מחירים. עד כה, דירות יד שנייה בורבר נמכרו במחירי מציאה – סביב 1.4-1.6 מיליון שקלים ל-4 חדרים. אלו מחירים דמיוניים לאזור כה מבוקש, במיוחד המצב המשוגע של שוק הדירות הנוכחי. לכן, כדאי לעקוב אחר ההתרחשויות ובעיקר לקוות שיהיו גם פתרונות תחבורתיים ראויים לעיר שהולכת וגדלה בקצב מסחרר.