בגלובס פורסם כי רשתות המזון טיב טעם וקרפור זכו במכרז ויפתחו סניפים חדשים במתחם BIG פתח תקווה (BIG FASHION). בחודש פברואר דיווחנו כי המכרז יצא לדרך וכעת פורסם כי שתי הרשתות גברו על מתחרותיהן וירחיבו את אחיזתן בעיר. כזכור, באפריל דיווחנו כי הפרויקט צפוי לאכלס את הבניין הראשון שלו בסוף שנת 2028 ולצד שטחי משרדים, מסחר ומלונאות, יוקמו בו שני סופרמרקטים רחבי היקף.
שאלת השבת: מה ייפתח ומה יישאר סגור?
סניפי טיב טעם ידועים בין היתר בשל המזון הלא-כשר שנמכר שם, כמו בשר חזיר ופירות ים ובשל הסניפים שפתוחים בשבת. עם זאת, בפתח תקווה יש סניף אחד של טיב טעם, ברחוב רוטשילד 57, והוא סגור בשבת. מעניין יהיה לראות האם בניגוד לסניף הקיים, הסניף החדש יהיה פתוח בשבתות וייתן מענה לתושבים שאינם שומרים שבת ומעוניינים לבצע את הקניות דווקא ביום המנוחה.
הסניף שייפתח יתפרש על פני כ-1,500 מ"ר ויהיה אחד מהסניפים הבולטים של הרשת באזור. בניגוד לטיב טעם, רשת קרפור, שתקים סניף גדול יותר של כ-3,700 מ"ר באותו מתחם, לא תפתח את שעריה בשבת. הסיבה: כלל סניפי קרפור בישראל כשרים ולא פועלים בימי שבת. ייתכן כי במתחם BIG החדש ניתן יהיה לעשות תמהיל של פתוח/סגור בשבת כמו במתחם יכין סנטר.
חבר המועצה רועי פן בראיון מה-2.10.23. "BIG יהיה פתוח בשבת"
קרפור יהיו סגורים בשבת
לקרפור יש שלושה סוגים של סניפים המסווגים לפי גודלם: hyper, city ו-market. בפתח תקווה יש כיום שני סניפים של הרשת הצרפתית מסוג city: סניף בילינסון (קפלן 13) וסניף חפץ חיים (הרצל 28). לקרפור סניפים נוספים באזור המרכז, כולל בערים סמוכות לפתח תקווה כמו בני ברק וראש העין, אך המדיניות שלה כלפי השבת נותרה בעינה – הסניפים נשארים סגורים בשבתות.
טיב טעם וקרפור הן שתי רשתות מזון בולטות בשוק הישראלי, אך הן פונות לקהלי יעד שונים ומציגות אסטרטגיות מסחריות מגוונות. טיב טעם, שהוקמה בישראל ומפעילה עשרות סניפים בפריסה ארצית, ידועה בכך שהיא מציעה מגוון רחב של מוצרים לא כשרים, עם דגש על חוויית קנייה "אירופית" ומכוונת לקהל חילוני ואנשים המחפשים אלטרנטיבות.
63 דונם, 250 אלף מ"ר מסחר
לעומת זאת, קרפור, אחת מרשתות המזון הגדולות בעולם, נכנסה לשוק הישראלי לאחר ש"בלעה" את מגה ויינות ביתן ומאז פתיחתה מציגה צמיחה מהירה. ברבעון הראשון של 2024 הכנסות הרשת זינקו בכ-31 אחוזים. העתיד של קרפור בישראל נראה מבטיח, עם תוכניות להרחבת הרשת ברחבי הארץ והשקעה בטכנולוגיות מתקדמות.
מתחם BIG פתח תקווה נחשב לאחד הפרויקטים המסחריים הגדולים ביותר המתוכננים להיפתח באזור המרכז בשנים הקרובות. המתחם ישתרע על פני כ-63 דונם ויכיל כ-250 אלף מ"ר תעסוקה ומסחר, כאשר כ-65 אלף מ"ר מהם יוקדשו למרכזי קניות ולשטחי מסחר. בנוסף, יוקמו בו גם כ-150 אלף מ"ר של חניונים, שיספקו כ-3,000 מקומות חניה לרשות הלקוחות.
הצביון המיוחד של פתח תקווה
כיום ל-BIG יש מתחמי קניות הפתוחים בשבת, לדוגמה באשדוד, בפרדס חנה, בכרמיאל ובאילת. פתח תקווה היא עיר עם צביון מסורתי והשיקול אם לפתוח עסק בשבת, בטח מתחם מסחרי גדול כמו BIG, צריך להישקל בכובד ראש. מצד אחד, פתיחת עסק בשבת עשויה למשוך קהל לקוחות שאינו שומר מסורת ומחפש פתרונות קנייה. מצד שני, עסקים עלולים להיתקל בהתנגדות מצד קהילות דתיות, דבר שעשוי להשפיע על התדמית.
המיקום האסטרטגי של BIG פתח תקווה, סמוך לקניון עופר הוותיק שעבר לאחרונה תהליך שיפוץ רחב היקף בעלות של כ-65 מיליון שקל, עשוי להוות יתרון חשוב למתחם החדש. קניון עופר, המשמש כאחד ממוקדי הקניות המרכזיים בעיר, נהנה מקהל לקוחות רחב ומגוון. פתיחת מתחם BIG לידו, עם שני הסופרמרקטים הגדולים, צפויה ליצור תחרות על קהל הקונים.
פתיחת הסניפים החדשים של טיב טעם וקרפור ב-BIG פתח תקווה מסמנת את המשך ההתרחבות של רשתות המזון הגדולות בישראל, תוך התמקדות בחוויית קנייה מתקדמת ושירותים מגוונים. בעוד שסניף טיב טעם יציע קניות בשבת וימשיך לפנות לקהל שאינו שומר כשרות, קרפור תישאר סגורה בשבתות, אך מתיימרת להעניק חוויית קנייה ייחודית במהלך ימות השבוע.