כסף גדול: עיריית פתח תקווה תקבל 118 מיליון ש"ח דמי השבחה על פרויקט ביג

לפי דיווח באתר "מרכז הנדל"ן", לאחר התדיינות משפטית בבית המשפט המחוזי בלוד, הגיעו היזמים לפשרה, לפיה ענקית הנדל"ן הקמעונאי, תשלם את הסכום, שהוא נמוך יותר מה-180 מיליון ש"ח, שדרשה העירייה, זאת לאחר שוועדת הערר דחתה לפני חמישה חודשים שומה מכרעת, שקבעה שהתשלום שיש לשלם לה הוא רק 81 מיליון ש"ח. המתחם נמצא היום עדיין בשלב הדיפון והחפירה, לפני בניית רפסודה.

ביג (BIG) פתח תקווה, הפרויקט המסחרי הענק, שמוקם בימים אלה על ציר ז'בוטינסקי-משה דיין וצפוי, אם הכל יילך לפי התכנון, להתאכלס באופן מלא עד 2030 – לא רק ישנה את העולם העסקי של העיר, הוא גם צפוי להעניק לעירייה כסף רב, זאת בתקווה שהוא בסוף יזרום לטובת הציבור, לפיתוח העיר – מבלי שנצטרך להגדיל את הארנונה. לפי הפשרה שקיבל לאחרונה בית המשפט, יזמי הפרויקט ישלמו 118 מיליון ש"ח דמי השבחה.

לא צפוי להיות פתוח בשישי בערב - הדמיה של BIG פתח תקווה
BIG פתח תקווה בלילה של 2030 - הדמיה באדיבות BIG מרכזי קניות

לפני הפשרה: שמאות BIG הייתה 14 מיליון ושל העירייה 180

לפי "מרכז הנדל"ן", השמאים שהעריכו עבור ביג את היטל ההשבחה הצפוי, קבעה שהוא יהיה 14 מיליון בלבד – אך בפשרה שהוביל בית המשפט, נקבע שהוא יהיה גבוה ב-104 מיליון ש"ח, לשביעות רצון עיריית פתח תקווה והעומד בראשה, רמי גרינברג – זאת למרות שהבקשה המקורית הייתה 180 מיליון ש"ח.

הסיבה לפער הגדול הוא שהשמאות של BIG התבססה על כך שהשטח מיועד בעיקרו לתעשייה ולתעסוקה, אלא שבפועל מרכזו יהיה מסחר – שדורש היטל השבחה הרבה יותר גבוה. היטל השבחה הוא היטל שהעיריות רשאיות על פי חוק לקבוע מיזמים וקבלנים, בעקבות אישור תכנית הבניה ועליית שווי המקרקעין.

הדמיית מתחם BIG קניאל פתח תקווה
הדמיית מתחם ביג BIG קניאל פתח תקווה

פוגע בקבלנים - מיטיב עם התושבים

 יש לציין כי בכוונת המדינה לבטל את מס היטל ההשבחה, שמקשה על היזמים, במיוחד בתחום נדל"ן המגורים – מה שמחייב אותם להעלות את מחירי הדירות – ובסוף לגלגל את המס אל הצרכנים. 
לפני מספר חודשים פרסמנו כי קבלנים שבונים בפתח תקווה מאיימים שלא לגשת למכרזי פינוי בינוי בעקבות היטל ההשבחה, המופרז לטענתם, שגובה עיריית פתח תקווה – כמו במקרה שכונת "נוף ירקון" (סירקין)

היטל השבחה הוא היטל שהעיריות רשאיות על פי חוק לקבוע מיזמים וקבלנים, בעקבות אישור תכנית הבניה ועליית שווי המקרקעין. יש לציין כי בכוונת המדינה לבטל את מס היטל ההשבחה, שמקשה על היזמים, במיוחד בתחום נדל"ן המגורים – מה שמחייב אותם להעלות את מחירי הדירות – ובסוף לגלגל את המס אל הצרכנים.

איזור מתחם BIG (ביג) פתח תקווה

62 דונם, 250 אלף מ"ר משרדים ומסחר

אלא שבמקרה של BIG (ביג), מדובר בנדל"ן מסחרי והיטל השבחה גבוה נראה הגיוני ועושה הרבה שכר – במיוחד אם בסופו של דבר תושבי פתח תקווה יהנו מהבוננזה. לפי "מרכז הנדל"ן", הסכם הפשרה בין "ביג מרכזי קניות" לועדה המקומית פתח תקווה, אושר על ידי בית המשפט לפני כשבועיים וקיבל תוקף של פסק דין לכל דבר ועניין.

הסכם הפשרה סיים מאבק משפטי של כשנתיים על גובה ההיטל, את כשבמקביל העבודות באתר הבנייה הענק על ציר משה דיין בואכה ז'בוטינסקי, ממשיכות להתבצע במרץ, למרות שהפרויקט, המתפרס על שטח של 62 דונם וצפוי לכלול שטח בנוי של מסחר ומשרדים בהיקף של 250 אלף מ"ר – עדיין נמצא בשלב החפיקה והדיפון, רגע לפני הקמת רפסודה עליה תונח תשתית הפרויקט.

צפו: כך הפרויקט נראה לפני שנה

עוד ב-נדלן

דירות חדשות בפתח תקווה

מתפשרים: מוכרי הדירות בפתח תקווה הורידו את המחיר הנדרש ב-5.5% מתחילת 2024

אם חשבתם לקנות דירה יד שנייה בפתח תקווה, יש לכם נתון, שיכול לעזור לכם להתמקח. לפי נתונים שמסר האתר יד2, מתחילת השנה, נמכרה בעיר דירה במחיר ממוצע של 2.348 מיליון ש"ח לעומת מחיר של 2.517 מיליון שקל שהתבקש במודעת המכירה שעלתה באתר – פער של כ-132 אלף שקל. הסיבה להתפשרות היא המלחמה, כמו גם עליית הריבית החדה מאז אפריל 2022 ומצוקת הדיור המתמשכת בארץ – שמובילים להורדת מחירים בשוק הדירות מיד שנייה.

המשך קריאה »
אפעל 15 פרויקט PTK

24 קומות של משרדים בכניסה לעיר: העירייה מדווחת שאושר להפקדה פרויקט PTK פ"ת

עיריית פתח תקווה וראש העיר רמי גרינברג פרסמו היום כי הפרויקט, שממוקם בין אפעל 15 לאפעל 13, ונמצא בסמוך לכביש 4 במרכז העסקים פארקטק (קרית אריה), עולה שלב, כשהועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה להפקיד אותו. לדברי העירייה, התכנית מציע הקמת מגדל תעסוקה המתפרס על פני 3.9 דונם מעל חניון תת קרקעי, ובמגדל יוצעו מגוון שירותי מסחר, פנאי וכן מלונאות.

המשך קריאה »

פרויקט ענק: י.ח. דמרי בשותפות עם מגדל יבנו 339 דירות להשכרה בנוף ירקון (סירקין)

חברת הנדל"ן המוכרת, יחד עם חברת הביטוח והפיננסים, הלא-פחות מוכרת, חברו יחד לשותפות בפרויקט בשכונה החדשה, שצפויה להתחיל להתאכלס לקראת 2030. מדובר בפרויקט דירות חדשות מיוחד: כל הדירות יוגדרו כדירות להשכרה. שטח הפרויקט גם יכלול כ-2000 מ"ר של תעסוקה ומסחר. יגאל דמרי: "מאמינים בשוק השכירות ארוכה הטווח". ארז מגדלי: "שמחים על יציאה לדרך משותפת".

המשך קריאה »
דירות להשכרה בפתח תקווה

פתח תקווה מקום 3 בארץ בשיעור עליית מחירי השכירות: 4685 ש"ח ממוצע לדירה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום נתונים לגבי עלויות דירות להשכרה בארץ, מהן עולה כי פתח תקוואים משלמים ב-5.8% יותר דמי שכירות, ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, כששכר הדירה הממוצע, כמעט זהה לממוצע הארצי העומד כיום על 4,677 שקל בחודש. פתח תקווה נמצאת במקום השני אחרי כפר סבא (עלייה של 8.1%) וביחד עם ירושלים (גם כן עלייה של 5.8%). מה המומחים אומרים?

המשך קריאה »