כיכר גורן פתח תקווה - אלימות

תיעוד: אלימות מילולית בין מפגינים בכיכר גורן פתח תקווה לנהגים ובני נוער (וידאו)

זה עדיין לא הגיע למחוזות של האלימות הפיזית כמו שאנחנו רואים בהפגנות בתל אביב, אבל זה נראה לא רחוק משם והפתיל הקצר בין המפגינים למתנגדיהם, עלול להתפוצץ לנו בפרצוף ולא נהיה מופתעים. מסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, מתקבלת תמונה די עגומה שרחוקה מאוד מהקלישאה של "ביחד ננצח". לטענת המפגינים, לא מדובר רק בקללות ולעיתים זה גולש מעבר והם שואלים – "איפה המשטרה"? צפו בתיעוד.

זה כבר הפך למחזה די שגרתי בהפגנות הקבוצות במוצאי שבת של מתנגדי הממשלה, שלפני ה-7.10 הפגינו נגד המהפכה המשטרית וכיום מפגינים למען עסקת חטופים והחלפת השלטון. עשרות רבות מהם מגיעים מדי שבוע לכיכר גורן בכפר גנים ג', שם הם נתקלים בקהל עוין, שחלקו כועס על ההפרעה שלהם לסדר והתנועה וחלקו מתנגד לאידיאולוגיה של המפגינים.

צפו באלימות המילולית בכיכר גורן פתח תקווה במוצ"ש האחרון (מתוך: טיקטוק פתח תקווה NEWS)

החלטנו לטשטש את פניהם של השלושה, מתוך רצון לשמור על פרטיותם.

@ptnews.tiktok עימותים מילוליים קשים התרחשו אמש בכיכר גורן פתח תקווה בין מפגינים נגד הממשלה למתנגדיהם. המשטרה לא הייתה נוכחת באירוע #פתחתקווה #כיכרגורן #קללות #אלימותמילולית @משטרת ישראל ♬ צליל מקורי - פתח תקווה NEWS

בסרטונים שצולמו על ידי המפגינים, הופצו בוואצאפ והגיעו למערכת "פתח תקווה NEWS", רואים שני נהגים המתעמתים עם המפגינים. הראשון, שלא אהב את ההפרעה של המפגינים, שירדו לכביש סביב הכיכר, היה עצבני וקילל "גברת כלבה, צריך להעמיד אתכם לדין. חתיכת אפס, חרא, שמאלן מכוער מגעיל". השני, יצא מרכבו וצעק "מי אתה שתחסום לי את הכביש"? בתיעוד נוסף, אפשר לראות נער מקלל קללות נמרצות וקשות את המפגינים. 

מפגינים בכיכר גורן פתח תקווה - חוסמים את התנועה
מפגינים בכיכר גורן פתח תקווה - חוסמים את התנועה. צילום: מיה גודשלק

"לא רק קללות - גם ניסיונות דריסה וזריקת ביצים"

המפגינים, מצדם, נשמעים מגדפים בחזרה, אבל הרוחות הלוהטות לא גלשו למכות, כפי שקורה כמעט קבוע בהפגנות בתל אביב, אבל זה לא נראה רחוק מזה. לטענת המפגינים, היעדרותה של המשטרה מההפגנות כיכר, מאפשרת לאותם מתנגשים לחצות גבולות ויש להם חשש מבוסס, שזה יכול להיגמר בצורה הרבה יותר קשה. "כל שבת יש כאן אירועים פרובוקטיביים", מספרת אלה (שם מלא שמור במערכת). 

כמו מה, למשל? 

"אלימות מילולית, זריקת ביצים וגלילי נייר רטובים על המפגינים, קללות מצד הנהגים – גם אם לא חוסמים את הצומת. כל מוצ"ש באים נערים, שעושים פרובוקציות. לפני כשבועיים הגיע שיטור העירוני וגם הזמנתי משטרה, אבל בגלל הגיל הצעיר, הם לא עושים להם כלום. לפי מה שנער אחד סיפר לי, לפני ההפגנה הם מקבלים תדרוך ממבוגרים – ואז עושים מה שאומרים להם. הם מקללים, מציקים למפגינים, נכנסים עם קורקינטים בתוך הקהל".

זה גם גלש מעבר לזה? 

"במוצ"ש האחרון צעדנו על הכביש מסביב לכיכר וקרו מספר אירועים שהיו יכולים להיגמר בפגיעה פיזית של המפגינים. אני מרגישה לא מוגנת ומותקפת על ידי אנשים קיצוניים. הבחור שרואים בסרטון יוצא מהאוטו, זה היה אחרי ניסיון דריסה שלו. הוא יצא מהאוטו ונסע להרביץ למפגין. מפגינים אחרים לא נתנו לו. אם הם לא היו שם, בטוח שהוא היה מצליח. פשוט מפחיד ומזעזע. המחדל הוא כולו של משטרת פתח תקווה, שמסרבת להגיע ולדאוג שלא יהיו התנכלויות בין מפגינים לקיצונים". 

 

מפגינים בכיכר גורן פתח תקווה
מפגינים בכיכר גורן פתח תקווה. צילום: מיה גודשאלק

מיה גודשלק, ממארגני מטה המחאה פתח תקווה ומפגינה קבועה, מספרת שהיא מקבלת תגובות, שיש חשש מלהגיע להפגנות. "אנשים מקללים, זורקים ביצים, חותכים צמיגי מכוניות ומאיימים במוות לאנשי המחאה", היא מתארת. "התחושה הכללית היא של הסלמה גוברת. פנינו מספר פעמים אל המשטרה, אך היא לא מגיעה באופן סדיר וקבוע וזה מאפשר פתח להסלמה הזאת".

אתם חוסמים את הכביש, אפשר להבין את הנהגים שמתעצבנים.

"חסימת הכיכר היא לדקות בודדות ובשבועות הקודמים לא הייתה כלל חסימה. בכל מקרה, היא לא הטריגר, אלא ק' תירוץ עבור אנשים להתנהג באלימות. יש כעס הדדי ברחובות, אבל דווקא כיכר גורן, על כלל גווני המשתתפים/ות בה, מייצגת בעיני את מה שיפה ומאחד בינינו. כל שבוע פונים אליהם למשטרה מראש שתגיע, אבל לא תמיד הם מגיעים".

אורי אהד, חבר מועצת עיריית פתח תקווה, שלח בשבוע שעבר מכתב (ראו העתק) לתמ"צ נתי גור, מפקד מרחב שרון במשטרה, בו הוא ביקש להגביר את הנוכחות המשטרתית בכיכר גורן ותיאר מקרי אלימות בהפגנות. "אבקש נוכחות משטרתית בעת ההפגנה, שתאפשר את הזכות והחובה הדמוקרטית הבסיסית, של מחאה והפגנה באופן בטוח וללא חשש מפגיעה". 

תגובת המשטרה:

פעילות המשטרה בהפגנות הנערכות מדי מוצאי שבת, מבוצעת בהתאם לניתוח המבצעי המתקיים בתחנה וככל שישנם אירועים במקום. אי לכך, ולאור העובדה כי במקום מתקיימת מחאה והבעת חופש דעה בהתאם למותר בחוק, תמשיך המשטרה בהיערכותה, כפי שנהגה עד כה ותקיים נוכחות לסירוגין במקומות אלו.

עוד ב-פתח תקווה במלחמה

מפגינים בצומת העיפרון. מפגינים ברחבת העירייה

מחאה והזדהות בפ"ת: הפגנה בצומת העיפרון, עצרת בעירייה – למען החטופים (וידאו)

בניגוד לערים אחרות, אצלנו לא הייתה שביתה מוכרזת של הרשות המקומית, אך התמיכה בחטופים, ביניהם ענבר הימן ז"ל, עידן שתיוי ודניאלה גלבוע הפתח תקוואים – הורגשה ברחבי העיר. מטה המחאה של פתח תקווה אירגן כ-100 מפגינים שחסמו את הצומת למשך כשעתיים בבוקר. מנגד, עיריית פתח תקווה ארגנה בבוקר עצרת תמיכה במשפחות החטופים והתייחדות עם הנופלים – אליה הגיעו כמה עשרות.

המשך קריאה »
עיריית פתח תקווה עצרת חטופים

נותנים חיזוק: העירייה תקיים מחר בבוקר (2.9, 9:00) עצרת הזדהות עם משפחות החטופים

עיריית פתח תקווה מצטרפת לעליית המדרגה במאבק למען החזרת החטופים, זאת בעקבות ההודעה הבוקר על הירצחם של שישה מהם, שנחטפו בחיים ושהו יותר מ-330 יום בשבי. יוזמות דומות יתקיימו בערים נוספות, בהתאם להחלטת המרכז לשלטון המקומי. העירייה מזמינה את הציבור הרחב להשתתף בעצרת שתתקיים ברחבת החניון ברחוב חיים עוזר 32.

המשך קריאה »

עוד חלל בעיר: סמ"ר אלקנה נבון מפתח תקווה נהרג בהיתקלות עם מחבלים בג'נין

נבון, בן 20 במותו, היה מפקד כיתה בגדוד 906 בבית ספר לחי"ר. הכוח עליו פיקד הותקל שעה 6:00 בבוקר, בשני פעילי חמאס בולטים בגזרה, שהיו אחראים לפיגועי מטענים וירי באזור. בהיתקלות מטווח קצר חוסלו שני המחבלים, אך הם הצליחו לפגוע בו באופן אנוש ובהמשך מת מפצעיו. הכוח מביסל"ח בא לתגבר את גזרת השומרון למשך שבועיים,

המשך קריאה »