לפי תכנית המתאר, שהוגשה בשבוע שעבר לבדיקה תכנונית בועדה המקומית, תחנת הדלק הותיקה, הנמצאת בלב השכונה, תפונה לטובת בניין מגורים, גני ילדים, משרדים ושטחי מסחר. חוץ מתחנת הדלק נמצאים במקום מספר רב של עסקים שונים, כמו חנות YELLOW MARKET, מכון לשטיפת מכוניות, חנות משקאות, אופניים ועוד. הסיבה? בעיקר כלכלית. "ממצים כך יותר טוב את השטח", אומר מנהל הפרויקט.
אלפי תושבי פתח תקווה, שמדי חודש מתדלקים בתחנת פז-ילו, שברחוב אבשלום גיסין 37, ייתכן וייאלצו בעוד מספר שנים לחפש תחנת דלק חליפית. לאחרונה, בעלי הקרקע, משפחות מדמון ומנדל, הגישו על ידי החברה היזמית "חי אתרים", תכנית נרחבת לפינוי תחנת הדלק והשטחים המסחריים, שנמצאים סביבה, לטובת מבנה מגורים ענקי בן 35 קומות עם 180 יחידות דיור, שיכלול בקרקע גם שטח מסחרי ותעסוקתי.
ייעוד הקרקע כבר לא רלוונטי
התכנית הוגשה בשבוע שעבר על ידי מנהל הפרויקט מטעם היזמים, יריב רייכר, ונמצאת כרגע בבדיקה תכנונית בועדה המקומית של עיריית פתח תקווה, לפני העברה להפקדה לועדה המחוזית. היזמים מקווים שהרשויות יבינו שייעוד הקרקע לתחנת דלק כבר לא רלוונטי, מה שיזרז את קידום פרויקט המגורים. תחנת הדלק בגיסין-נווה גן, היא אחת מתחנות הדלק הותיקות של העיר והיא עדיין נקראת "תחנת האצטדיון", על שם אצטדיון הכדורגל "האורווה", הסמוך לה, שנהרס לפני יותר מעשור.
במשך שנים היא משרתת את העוברים והשבים ובעיקר את תושבי השכונות הסמוכות – נווה גן, אם המושבות החדשה והישנה, נווה דקלים ושכונת קרול – הנמצאות ברדיוס של קילומטר-שניים ממנה. במידה והיא תיהרס, הם יאלצו לנדוד לתחנות סמוכות כמו סונול ודור אלון שנמצאות בחלק הדרומי של הרחוב ותחנת TEN, הנמצאת בבן דרור, שממשיך את גיסין מצפון.
"הפרויקט יותר מתאים מבחינה אורבנית - ממה שיש עכשיו"
תחנות דלק הנמצאות בסמיכות למבני מגורים, זו בעיה ידועה וכלל ארצית. לפני שבע שנים, עודכן החוק וקוצר המרחק בין תחנת הדלק למבנה המגורים הקרוב אליה – מ-40 מטרים ל-20 מטרים בלבד. תחנת הדלק פז-ילו גיסין לכאורה עדיין עומדת בקריטריונים האלה, אך נוכח מגדלי המגורים שנבנו סביבה מאז הוקמה בשנות ה-80', הימצאותה שם נחשבת בעיני רבים מתושבי השכונה, למפגע.
לדברי רייכר, בעלי השטח היזמים, הגיעו למסקנה שכיום, תחנת הדלק, היא אינה השימוש המיטבי בקרקע. "על מנת להגיע לשימוש המיטבי בקרקע, יש להפוך אותה למתחם של מגורים משולב עם משרדים ומסחר", הוא אומר. "זה יותר מתאים מבחינה אורבנית. התחנה נבנתה בשנות ה-80', כשעוד לא הייתה כל הבניה מסביב. הגישה של מוסדות התכנון היא לנצל בצורה המיטבית את השטחים בעיר, כדי לא לפגוע בעוד שטחים פתוחים".
ילו מרקט כנראה יישאר
להערכתו של רייכר, במידה ויתקבלו האישורים בקצב רצוי, הבניין יוקם ויאוכלס תוך 3 שנים, כלומר עד 2028. לפי התכנון, במקום תחנת הדלק, יוקם בניין מגורים מודרני, שיכלול מועדון דיירים, חדר כושר, מחסנים, חדרי אשפה ומתקנים טכניים. כמו כן, התוכנית מציעה הקמת שטחי משרדים ומסחר ואשכול של שני גני ילדים עם חצר פרטית לכל אחד.
מה יהיה עם חנות הנוחות ילו-מרקט ושאר העסקים?
"העסקים הם תחת חוזה מול בעלי הקרקע. אם ירצו, הם יישארו שם והם רק יוכלו להינות מכך, כי תהיה להם תשתית טובה ומודרנית יותר. לגבי ילו-מרקט, הם צפויים להישאר, גם אם יהרסו את תחנת הדלק והם רק ירוויחו מכך".
"עוד פרויקט שיגדיל את עומסי התנועה"
יפית לוי, תושבת השכונה בחמש שנים האחרונות, דווקא רוצה שתחנת הדלק תישאר. "אחד השיקולים שלי ברכישת הדירה, הייתה הנוחות של תחנת הדלק וחנות ה-Yello, מעבר לכך שהמתחם משרת תושבים הגרים במספר שכונות מסביב", היא אומרת.
"לבנות כעת מתחם דירות נוסף הכולל 180 משפחות, ללא תשתית ראויה, תנטרל את צירי הגישה הקיימים ותגדיל את עומסי התנועה איתם אנו מתמודדים כל בוקר. לא לשכוח שבסוף הרחוב השכונה מהצד השני, עתידים להיבנות בקרוב 4-5 בנייני גורדי שחקים בפרויקט של דמרי – שיחסמו את צרי התנועה לכיוון ז'בוטינסקי".
עדכון: בעקבות הכתבה, נפתחה קבוצת וואטסאפ, של תושבים המתנגדים לתכנית. לדברי גורמים בעירייה גם היא מתנגדת לתכנית ותפעל לכך שהיא לא תקודם.