פתח תקווה, שבעבר סבלה מסטיגמה של פרבר רדום ומשעמם, הופכת בשנים האחרונה לסוג של מעצמה עירונית מבחינת היקפה (תושבים ועסקים) ואף עקפה החודש את ראשון לציון כעיר ה-4 המאוכלסת ביותר בישראל. איך זה יסתדר עם הצפיפות ובעיות התחבורה שהולכות ומתרבות גם הן?
מטפסת כל הדרך למעלה
לפי משרד הפנים, שהוציא דו"ח אוכלוסיה ב- 18 לחודש, נכון להיום גרים בפתח תקווה 274,367 תושבים ותושבות והמספר רק ממשיך לעלות בקצב מהיר משנה לשנה.
על פי הנתונים, יש בעיר עלייה חדה של כמעט 20 אלף תושבים ביחס לשנה שעברה, ובכך עברה את ראשון לציון, שאוכלוסייתה מונה (נכון למועד פרסום הנתונים) 273,814 תושבים.
עם זאת, נראה שקצב גדילת האוכלוסייה בעיר לצד השינוי המבורך שפתח תקווה עוברת בתחום הבנייה והמסחר, יוצרת גם העמקת פערים בין אזורי הפיתוח למרכז. לא מעט תושבים מתלוננים על חוסר שוויון והזנחה עם תנופת העיר והצפיפות שנוצרה, שלא נדבר על עומסי התנועה.
הנתונים העדכניים של משרד הפנים
יותר דירות, יותר צעירים.
על פי נתוני הלמ"ס, שגם הם התפרסמו החודש, משנת 2020 מספר הדירות שעבורן נופקו היתרי בנייה, הכפילו עצמן לעומת שנים עברו. בתחילת 2020 החלו בנייתם של 37 בניינים חדשים ובסוף אותה שנה כבר היו בפ"ת 1335 דירות בתהליכי בנייה. נתון די מרשים, אם לוקחים בחשבון שרוב השנה הייתה מלווה בסגרים ובעיות ביוקרטיות ומוסדיות עקב הקורונה.
על פי הלמ"ס, כ-43% מהדירות שנבנו הן בנות 3 חדרים ומיועדות בעיקר לזוגות צעירים. שטח הבניה בשנת 2020 עמד על 136.1 אלף מ"ר, מתוכו 109.8 אלף מ"ר למגורים. הממוצע של חודשי בנייה לבניין עומד על 29 חודשים. זירוז בנייה עירונית והאצה של עשרות מבנים חדשים, לצד הקמת מקומות מסחר וחיי לילה, מושכים צעירים רבים להגיע לעיר ולהשתקע בה.
אם נצלול למספרים, רוב תושבי פתח תקווה הם צעירים, בני נוער ובוגרים מגילאי 18 עד 45. העיר הופכת למרכז ההייטק הגדול ביותר בארץ. עשרות חברות גדולות לצד תאגידים מעבירים את משרדיהם לכאן. הייטקיסטים, מסעדנים, נדלניסטים, יזמים, משקיעים פרטיים, ברמנים, עובדים בקניונים, ספורטאים ועוד. השינוי הגדול מושך את כולם להגיע לפתח תקווה.
התנופה לא עוצרת - אך מה עם הצפיפות?
גם בגזרת מרכז העיר, השוק לא מזמן עבר שיפוץ, ויש כבר הסתכלות קדימה על פינוי בינוי בחלק מהרחובות. בהדר גנים וכפר גנים הוקמו מרכזי מסחר גדולים. בסירקין עתידה להיות מהפכה של ממש. כל אזור התעשייה: קריית אריה, ציר ז'בוטינסקי, השח"ם, יצחק רבין, בתי החולים, מגרשי הספורט בסגולה, הרכבת הקלה, העיר פשוט לא עוצרת לרגע.
עם זאת, לפחות עד שתקום הרכבת הקלה, נראה שהדוחק והעומס בכבישים והעומס ימשיכו לגדול, כך שתושבי ובאי העיר יסבלו עוד תקופה לא קצרה מהפקקים הקשים ובעיות החניה המרובות בפתח תקווה.
אם המספרים ימשיכו ויצברו מגמה חיובית גם ב-2022, הצפיפות תעלה ותורגש בהתאם בכבישים, אבל צריך לזכור בסופו של דבר שההתפתחות היא תהליך ואת הכסף סופרים במדרגות.
למרות השאלות שצריכות להישאל, ציון הדרך של עלייה למקום ה-4 בערים המאוכלסות בישראל, הוא יוקרתי וחשוב להמשך ההתפתחות של פתח תקווה ומהווה עוד סימן לעידן חדש של צמיחה ושגשוג.