הדחיות האינסופיות במה שאמור לגרום למהפכה תחברותית בעיר – נמשכות. נודע כי רק בעוד שבועיים, נת"ע תעביר לחברת תבל, מקבוצת אגד, זו שאמורה להיות אחראית על הפעלת הקו, את הפרויקט – ואז יידרשו לה עוד 45 ימי הפעלה מלאים, לפני המעבר להפעלה מסחרית. זה אומר, שבחישוב פשוט, אם הכל יילך כשורה, הקו האדום ייפתח רק לקראת אמצע מאי, בעוד חודשיים.
אחרי שהמועד המקורי לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, היה אמור להיות בנובמבר 2022, הוא נדחה פעם נוספת למרץ 2023 ואחרי זה לאחרי פסח. לפני כחודש, שרת התחבורה, מירי רגב, הבטיחה כי הוא יפעל עד יום העצמאות (כשהיו שמועות שפתיחתו מתוכננת ליום העצמאות עצמו ב-25.4), היום כבר יודעים שצפויה דחייה נוספת.
בהתחלה - רק קצב של 50%
לפי הפרסומים, נודע כי חתימה על הסכם ההפעלה המעודכן בין נת"ע לחברת תבל, שנדרשת לפני מסירת הפרויקט אליה, צפויה לקרות רק בעוד שבועיים (סוף מרץ). בעקבות ניסויי ההפעלה זיהו בנת"ע (נתיבי תחבורה עירונית) צורך בתוספת אנשי תפעול בתחנות ובשינויים נוספים, מעבר לאלה שנקבעו במכרז שבו זכתה תבל.
על כן, יידרשו כנראה לבצע שינויים בהסכם בין שתי החברות – המוערך בכרבע מיליארד שקלים. בנוסף, יש לנת"ע הסכם עם החברה הסינית CRTG על סך 130 מיליון ש"ח, האחראית על תפעול מערכות החשמל והתקשורת, בנוסף להתקנת המסילות.
לוח הזמנים הנוכחי מציב את תאריך הפתיחה לקראת חופשת הקיץ של בתי הספר, ונסיעה של ישראלים רבים לחופשות בחו"ל, מה שאמור לסייע לתבל להתמודד עם הביקוש לנסיעות בקו, שצפוי לפעול בתחילה בקצב של כ-50% מהמתוכנן.
עיכובים שווים מילונים
הקו האדום יפעל בין פתח תקווה לבת ים, כאשר 10 מבין 34 התחנות שלו הן תת קרקעיות. נודע כי בנת"ע כבר עובדים על הארכת הקו לראשון לציון, כדי שיוכל לשמש גם את הבאים לאזור התעסוקה החדש במתחם ה-1000. משרד התחבורה כבר הקציב 100 מיליון שקל לתכנון ההארכה, שתכלול מסלול נוסף באורך של 2.5 ק"מ ו-4 תחנות נוספות. עלות הבנייה צפויה להיות מעל מיליארד ש"ח.
הלחץ של נת"ע לפתוח את הקו האדום בזמן, גוררת הקשחת עמדות מצד הקבלנים שדורשים כספים נוספים. ההערכה היא שעלות העיכובים בפתיחת הקו עומדת על כ־30־50 מיליון שקל בכל חודש. כפי שכבר דיווחנו, חלק ניכר מהעיכובים נגרמו בשל תקלות שהתגלו במערכת האיתות והאינטגרציה שלה עם יתר המערכות האחרות של הרכבת הקלה.
העיכובים הרבים גורמים הפסדים מצטברים של מליוני שקלים לעסקים הממוקמים על ציר הרכבת הקלה בז'בוטינסקי, במיוחד סמוך למתחם ב.ס.ר סיטי.