הודעת העירייה בתחילת השבוע בדבר קידום תכנית ההתחדשות העירונית המאסיבית, הכוללת יותר מ-4000 יחידות דיור, הפיחה הרבה תקוות בקרב תושבי השכונה הותיקה, הסובלים שנים רבות ממגורים מוזנחים. יחד עם זאת, ישנם גורמים שחוששים כי התכנית היא גרנדיוזית מדי והתכנון אינו עומד בקנה אחד עם התשתיות. משה פישר, יו"ר "בינוי שפוי": "מטרו לא יהיה בסירקין לפני 2040".
אם יש שכונה בפתח תקווה שצריכה התחדשות עירונית, הרי שזו שכונת יוספטל הותיקה במזרח העיר, שהוקמה על חורבות הכפר הערבי פג'ה, שנהרס במלחמת העצמאות. זוהי השכונה הענייה בפתח תקווה, עם מדד הסוציו-אקונומי הנמוך ביום (דירוג 3). כשליש מתושבי השכונה הם עולי אתיופיה וברית המועצות לשעבר וכמחצית מהדיירים גרים בה בשכירות. מצב זה, מתכתב היטב עם המבני המגורים והתשתית המוזנחת – שזועקת להתחדשות עירונית.
צפו בביקור שלנו בשכונת יוספטל לפני שנה
ההודעה של העירייה מתחילת השבוע, בדבר קידום התכנית להתחדשות העירונית בשכונה, שכוללת בנייה של לא פחות מ-4300 יחידות דיור, שיתפרשו על פני 17 מתחמים עם בניינים בני 26-10 קומות – הביאה לכך שתושבים רבים התקשרו למערכת והתעניינו מתי והיכן יתקיים הדיון בועדה המחוזית. מבחינת בעלי הדירות בשכונה, יש ציפייה גדולה לקידום התכנית. יחד עם זאת, גורמים המעורים בה, מביעים חשש לא מוסתר.
"האזור יקרוס עד כדי שיתוק תחבורתי", אמר לפתח תקווה NEWS, מאיר פישר, אל"מ במיל, תושב סירקין ויו"ר עמותת "בינוי שפוי". "התחדשות עירונית היא דבר מבורך במיוחד לשכונה שהוזנחה שנים, אבל תוספת של 4300 יחידות דיור, היא תוספת עצומה מדי, במיוחד אם ניקח בחשבון את התכניות המאושרות במחנה סירקין הסמוך, שצפויות להכיל קרוב ל-20 אלף יחידות".
אז מה החשש?
"צריך להבין שנייר המתכננים סופג הכל, אבל תשתיות הדרכים במרחב סירקין עמוסות כבר היום לעייפה ותכניות הפיתוח של אמצעי ניוד אחרים לא נראות באופק.
ומה עם המטרו?
"אי אפשר לספר לאנשים שמתוכנן קו מטרו. זו עבודה בעיניים והונאה מהדרגה הנמוכה ביותר. שכולנו יודעים שמטרו לא יהיה בסירקין לפני 2040. אחרי ששתכנית כביש 40 נפסלה וחזרה לוועדת התכנון, לאחר התנגדות התושבים, ראוי שנהיה כולנו יותר מחושבים לגבי העתיד. אםפ התכנית תתממש, האיזור יקרוס עד כדי שיתוק תחבורתי".
פישר, העוסק בגינון, גם חושש מכריתת העצים הצפויה, בעקבות התכנית. "מדובר על לא פחות מ-200 עצים, הצפויים לכריתה. התכניות להקמת פארק קיבלו כתף קרה, שלא לומר ווטו מצד קצצ"א (החברה אחראית על קו צינור הנפט מאילת – פ.ת.נ) שצינור שלה עובר בצמוד ובמקביל לנחל מזור ולשכונות. הכריתה המאסיבית תגרום ליותר התחממות, יותר זיהום אוויר ויותר רעש ושום גינון "צעצוע" לא יקזז את הנזק".