אחרי שמועד הפתיחה המקורי, נובמבר 22, כבר חלף מזמן ואחרי שהצפי לדחייה נקבע ליוני 23, היום כבר אפשר להיות אופטימיים יותר. אם השלב האחרון בבדיקות של חברת נת"ע, לפני העברת המערכת בעוד כשבועיים ל"תבל מטרו", יעבור בלי תקלות, השקת הרכבת צפויה להתרחש כנראה מיד אחרי פסח, בין ה-13.4 ל-16.4 – ואז יהיה אפשר להכריז שהמהפכה התחבורתית בעיר באמת התחילה.
כל מי שמעורב בקהילה העסקית של פתח תקווה, יודע שכל יום בו הרכבת הקלה אינה פועלת (ואנחנו לא מדברים על ה"טסטים"), מגלם בתוכו הפסד כספי אדיר, שהבסיס שלו הוא בעיקר הזמן, שאינו נחסך, עבור כל מי שמגיע לעבוד בעיר בתחבורה ציבורית או במכונית – ושהיה יכול לעשות זאת הרבה יותר מהר על ה"קו האדום". מכאן, הקשר ההדוק בין הפעלת הרכבת הקלה להתפתחות העסקית של העיר.
ברבעון הראשון של 2023 זה כבר לא יקרה
עדיין קשה להאמין שאנחנו אוטוטו נוגעים בתאריך היעד הנכסף, שנקבע אי שם באוגוסט 2015, אז החלו העבודות של הקו האדום, עם הפיצוץ ההסטורי של "גשר מעריב" בתל אביב. מאז שהתחלנו לסקר את העסקים בפתח תקווה, כל הגורמים המוסמכים נקבו די בביטחון בתאריך ההשקה של נובמבר 2022, אלא שכבר בסוף ספטמבר האחרון, דיווחנו לכם, שלא יהיה ניתן לעמוד ביעד.
לפני קצת יותר מחודש פרסמנו את דבריו של חיים גליק, מנכ"ל נת"ע שאמר בכנס כי "אם נקבל תוך 3 ימים אינדיקציה לנסיעה בטוחה, הרכבת תיסע ברבעון הראשון של 2023". בסופו של דבר האינדיקציה לא התקבלה והרבעון הראשון כנראה יחלוף מבלי שתיסע הרכבת.
אלא שבתחילת ינואר החל השלב האחרון בבדיקות של נת"ע, כשמערכת איתות חדשה הותקנה במסילה של הקו האדום, שאמורה לפתור את התקלה במערכת הבלימה שגרמה לדחיית פתיחתו. השלב הבא הוא העברת המערכת בעוד כשבועיים ל"תבל מטרו", חברת הבת של אגד, שצפויה להפעיל את הקו לאחר פתיחתו.
רשמו ביומנים: 13.4 או 16.4 (בלי נדר)
לפי גורמים בנת"ע, התקלות שגרמו לעיכוב בפתיחת הקו (בעיקר בטיחותיות), באו על פתרונן, וכעת תצטרך לפעול הרכבת הקלה ללא תקלות מהותיות במשך כחודשיים, לפני שהמפעילה תוכל להגיש למשרד התחבורה בקשת אישור להפעלת הקו האדום. זה מביא אותנו לתחילת אפריל ולחג הפסח שיחל ב-5.4. מטבע הדברים, הרכבת לא תתחיל לפעול בחול המועד ולכן תאריך היעד הנראה באופק הוא ה-13.4 (יום חמישי), או 16.4 (יום ראשון).
הרכבת הקלה בקו האדום תצא מהתחנה המרכזית בפתח-תקווה, לאורך בני ברק ורמת גן, תמשיך בתל אביב-יפו ותסיים בבת ים – וכמובן תעשה גם את הכיוון ההפוך. היא תעבור ב-12 תחנות, כשחמש מהן תת-קרקעיות והשאר במפלס הקרקע. בפתח תקווה היא צפויה לעצור בתחנה מרכזית פתח תקווה, פינסקר, קרול, דנקנר, בילינסון, שחם, שנקר וקריית אריה.
לפי ההערכות יתבצעו בקו הזה מדי יום לא פחות מ-250 אלף נסיעות ומשך זמן נסיעה מאלנבי תל אביב למגדלי ב.ס.ר, צפוי להיות כ-25 דקות. שעות השיא התכנון הוא שתעבור רכבת כל דקה וחצי בתחנות התת-קרקעיות וכל שלוש דקות בתחנות העיליות. בשאר היום התדירות תפחת והרכבת תעבור במרווחי זמן גדולים יותר.