לפתח תקווה יש את הדימוי של עיר רגועה יחסית. אבל מה שקורה בשנים האחרונות, לנוכח מסת הגידול בבנייה, הצליח לעורר את זעמם של תושבים, שמתבטאות גם במריבות משפטיות. כמו זה של מתווה כביש 40 החדש, שסוחף את תושבי שכונות מזרח העיר והפרברים לצידו למאבק חסר פשרות.
הדמות הבולטת ומי שמוביל את מאבק "קול התושב", הוא פעיל הציבור, ירון קדושים, תושב הדר גנים בעצמו, שאמר השבוע לפתח תקווה NEWS: "מנסים לייצר לנו תחושה שהכביש הזה יהיה פתרון תחבורתי לאזור אבל בפועל כל 80 אלף התושבים שגרים מסביב לכביש הולכים לאכול אותה בענק".
כביש המריבה
בתחילת חודש מאי האחרון הופקדה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה, התכנית להקמת כביש 40 החדש שהינו חלק מתכנית הבניה הצפויה בשטח מחנה סירקין שפרסמנו כאן בחודש שעבר.
רבות דובר על מחאת מחנה סירקין. הבסיס הצבאי הישן עתיד להתפנות בשנים הקרובות, כחלק ממהלך של המדינה להעביר שטחים יקרים ומבוקשים של הצבא לנגב, לטובת מסחר ומגורים. מהלך זה גרר התנגדויות רבות מצד נציגי אגודת סירקין החוששים לצפיפות ובעיות תחבורה קשות בסירקין.
עד שנראה היה שנוצרה פשרה מול בית המשפט בלוד והעירייה להקנות היתכנות תחבורתית, נולדה בעיה גדולה אחרת – חסימת צירי כניסה ויציאה של השכונות הרבות שמשתלבות עם כביש 40, המחבר בין פ"ת להוד השרון והסביבה מכיוון צפון. "התכנית הזאת הולכת לזרוק אותנו לתחתית הטבלה", טוען קדושים. "הדר גנים, עמישב, שעריה, דדו, מחנה יהודה, צמרת גנים ושכונות נוספות. מה יהיה איתנו? לאף אחד לא אכפת".
"תולדה של תכנית משנה הרסנית"
לפני חודש אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תחילת המכרזים על תכנית סירקין. מתוך 12 אלף יחידות דיור הצפויות להיבנות, אושרו 2700 יחידות. בעתיד המספר הזה צפוי לגדול ל-20 אלף יחידות. לצורך זה, נולד מתווה סלילת כביש ראשי חדש שיחבר את תושבי השכונות מסביב לסירקין.
על פי התוכנית המתוכננת, הולכים להיסגר שלושה צמתים מרכזיים: צומת חזן בהדר גנים, צומת שלמה בצמרת גנים והכניסה לצומת הושע בשעריה.
צומת הושע
הכניסה לשעריה תתאפשר רק בפניה ימינה לבאים מכיוון צפון, מה שאומר שהמגיעים מכיוון דרום לא יוכלו להיכנס לשכונה דרך רחוב הושע וכן לא תתאפשר יציאה ממנו לכיוון צפון ודרום. כך גם בצומת חזן, שמהווה היום שליש מכמות הכניסות והיציאות לשכונות הדר גנים ועמישב. ביטול הצומת יביא לשתי יציאות וכניסות בלבד עבור עשרות אלפי תושבים.
קדושים טוען שגורמים בכירים שפנה אליהם התייחסו בזלזול לטענות שלהם והתחושה תמיד הייתה שהם האחרונים בתור. "גייסנו למעלה מ-80 אלף שקלים מכמעט 700 משפחות מהאזור למטה המאבק. לעגו לנו מההתחלה. אמרו שלא נוכל להילחם מול גופי מדינה גדולים וניסו להקטין את הזכויות שלנו אבל אנחנו נחושים ללכת עם זה עד הסוף".
מאחר והמתווה עובר בגבולות פ"ת גם העירייה מעורבת. למרות ש "מנהל התכנון" של המדינה הוא הגוף הביצועי, המממן את הפרויקט הנרחב. "עיריית פתח תקווה הייתה מעורבת בכל הפרויקט, מתחילתו ועד סופו. ניסינו לפתוח ערוץ קשר המחבר אותנו לראש העיר, רמי גרינברג. הוא משך זמן וניסה להתחמק בכל מיני דרכים".
לא מכבר הודיעו בעיריית פ"ת כי יתנגדו למהלך וציינו כי רמי גרינברג הורה לגורמי הרשות להגיש התנגדות, במטרה לפעול לרווחת התושבים.
לנוכח ההודעה מטעם העירייה, קדושים לא מתרשם. "למרות התחייבויות מצד ראש העיר והעירייה, לא קיבלנו שום מסמכים. גרינברג טען בעבר בדבקות שהצמתים לא יסגרו ובסוף זה הוכח אחרת. לצערנו הרב נשארו לבד במערכה".
צומת חזן
פני המאבק לאן?
בתחילת החודש הבא(4.11) יגיע המאבק לנקודת רתיחה סופית בה המטה יגיש את הערעור עם הטיעונים והמסמכים מול הוועדה ובית המשפט. לצורך כך, מונה ע"י הוועדה חוקר מטעם המדינה לשמיעת התנגדויות המטה. לאחר מכן, הוועדה תידרש בחודשים הבאים להציג את עמדתה אם היא מאשרת או שוללת את הטענות.
את מטה המאבק ייצגו בוועדה עו"ד שגיב חנין, ממשרד גולדפרב זליגמן, וירון קדושים. "במידה של אי שביעות רצון מההחלטה הסופית שתתקבל, תינתן לנו אפשרות נוספת לפנות לבית המשפט ולהגיע עד לבג"ץ. זה משהו שלא קרה מעולם לאחר אישור תכנית כזאת".
אתה מאמין שבסוף המאבק הזה יצלח?
"מאמין מאוד. מעולם לא האמנתי במשהו יותר. גם כשאנחנו יושבים מול נציגי המדינה הם יודעים היטב שיש בסיס לטענות שלנו. יש כאן מאבק עיקש של עשור כמעט בנושא סירקין שגם לו אני שותף. עברנו המון מכשולים בדרך לשם, אבל בעקבות זה הצלחנו לכפוף לא מעט תכנונים שלא באו לקראת תושבי השכונה. אני מאמין שגם כאן נוכל להגיע לעמדת מיקוח שתשרת נכונה אותם".
צומת שלמה
מלשכת ראש העיר נמסר כי ראש העיר פועל בשקיפות ובשיתוף פעולה עם התושבים בכל הכלים העומדים לרשותו כדי שטובתם תבוא לידי ביטוי בתכנון המוצע ע"י המדינה – וזאת לפני כל אינטרס אחר. הדבר בא לידי ביטוי בעתירות שהגישה העירייה בנוגע לסירקין וכן ההסתייגויות הרבות והתכנית האלטרנטיבית שהעירייה הגישה בנוגע לתכנון כביש 40 החדש.
התכנית, שנבנתה בשיתוף ובהיוועצות עם התושבים חשופה וגלויה לעיני כל. ייתכן כי עובדות אלו מפרות את שלוותם של הגורמים האינטרסנטים ובתוכם האינטרסנט הפוליטי קדושים. ראש העיר ימשיך את שיתוף הפעולה עם התושבים בנושא ויפעל ככל הניתן נגד מהלכים שמקדמת המדינה, שיבואו על חשבונם.
צפו: מה התכנון לתכנית סירקין
בהמשך לכך, לאחרונה התקיים דיון בנושא בוועדה המחוזית ובה ראש העיר וגורמי המקצוע הציגו את התנגדות הרשות לתכנית המוצעת ע"י המדינה ובדיון אף הודגש כי העירייה אינה מעוניינת בתכניות שהמדינה מקדמת באזור וטוב היה אם לא היו יוצאות לפועל. בתוך כך כל ניסיון לצייר תמונה שונה מהאמור לעיל מטרתה לשקר את הציבור.
העירייה מנהלת עתירה בבית המשפט כנגד נושאי תכנון שונים הנוגעים לתכנית סרקין, כאשר עד כה נרשמו הישגים משמעותיים בנושא: בית המשפט הכיר בחשש העירייה ממחסור בתשתיות תחבורה מספקות למתחם, מה שהוביל להסדר, לפיו, תיערך בדיקת היתכנות תחבורתית בשלב מוקדם יותר מזה שנקבע בתכנית – מה שיאפשר לבחון בזמן אמת את קצב הקמת התשתיות הנדרשות למתחם.
בנוסף, קבע ההסדר מספר הוראות שעיניינם הגברת השקיפות והבקרה בפעילות הצוות המלווה לתכנית, מה שיאפשר להגיש התנגדויות בנושאי התחבורה לאחר בדיקת ההיתכנות התחבורתית.
כמו כן, בהמשך לדרישת ראש העיר, הונמך רף היקף יחידות הדיור שלאורו תבוצע הבדיקה התחבורתית מ-4000 יח"ד ל-2700 יח"ד. מדובר בהחלטה שתבטיח את הפתרונות התנועתיים לפני הגידול המשמעותי באוכלוסיית האזור. בנוסף, הוחלט כי תהיה נציגות מטעם עיריית פתח תקווה בצוות המלווה של הפרויקט.