לאחר שהוסרו התנגדויות הציבור, אישרה אתמול הוועדה המחוזית באופן סופי את בניית מתחם "ביג" במקום מפעל "קניאל" על ציר ז'בוטינסקי ברח' משה דיין. במסגרת הפרויקט, אמורים לקום חמישה בנייני משרדים בני 40 קומות, לצד שטחי מסחר נרחבים. יחד עם פרויקט ב.ס.ר סיטי (מתחם "דן טאון") ומגדל גלובל טאוורס (ALIGN), שמעבר לכביש, צפויים עד 2025 לפקוד את המקום עשרות אלפי עובדים, מבקרים (וגם מכוניות..) חדשים.
כידוע, תכנית מתחם "ביג", כבר נמסרה לאישור לפני כשנה והשבוע התבשרנו כי האישור התקבל על ידי הועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, כשעל השטח של מפעל קניאל הישן, השייך לאיזור התעשייה קריית אריה, אמור לקום הפרויקט הגרנדיוזי.
63 דונם של עירוב שימושים
הפרויקט יכיל מתחם שישלב מסחר, תעסוקה, תיירות בילוי ופנאי בשטח של כ-63 דונם, לצד תחנת הרכבת הקלה של הקו האדום בציר ז'בוטינסקי. לפי התכנון, את הרכבת הקלה יגבה קו "מהיר-לעיר", שיחצה את ציר יצחק רבין-משה דיין.
לדברי שירה ברנד, מנהלת הועדה המחוזית מרכז לתכנון ובניה, מדובר בתוכנית ראשונה המממשת את תוכנית המתאר המטרופוליטנית. "התוכנית מציעה מגוון רחב של עירוב שימושים ומחזקת את המרחב העירוני, תוך ניצול יעיל של מערך התחבורה הציבורית הקיים והמתוכן במקום", ציינה. "בנוסף התוכנית תורמת לאיזון הכלכלי של פתח תקווה, בה מאושרות ומתוכננות אלפי יחידות דיור חדשות".
השטח העצום של המתחם נרכש עוד ב-2008 על ידי איש העסקים אהוד בן ש"ך תמורת 204 מיליון שקל. היזמית של התכנית היא חברת "ביג- מרכזי קניות" בראשותו של חי גאליס, מנכ"ל החברה.
תחילת בניה - כבר בחודשים הקרובים
על פי תוכניות הבנייה יוקצו כ- 212,000 מ"ר שטחי תעסוקה (משרדים), ביניהם גם בית מלון עם 200 חדרים ועוד כ-70,000 מ"ר לשטחי מסחר. "ביג" צפוי לכלול מתחם מסחרי בקומת הקרקע לאורך רח' משה דיין ולכיוון תחנת הרכבת הקלה, כשמעליו קומות משרדים. בין הבניינים אמורים להיות מעברים של הולכי רגל לרוחב ולאורך המתחם.
במתחם צפויים להיות עסקים מתחומים שונים כמו עתירי ידע, מחקר ופיתוח, אולמי שמחה, תערוכה וירידים, שטחי לוגיסטיקה, תעשייה, מלונאות וכמובן מסחר קמעונאי, לצד מסעדות, בילוי ופנאי.
לצד הבניינים הגבוהים, צפויים להיבנות גם מבנים נמוכים, בני שלוש קומות. האדריכל הראשי הוא עמי שנער ממשרד "אמיר מן עמי שנער". נראה שעקב החלטת הוועדה המחוזית להסרת התנגדויות הציבור באופן סופי בשבוע האחרון, תהליכי הבניה צפויים לצאת לפועל בחודשים הקרובים.
ומה לגבי התחבורה?
המיקום של מפעל "קניאל" בין רחוב דיין להמשך רחוב גיסין, נחשב כבר היום לאחד הצירים העמוסים ביותר מבחינה תחבורתית בפתח תקווה ולכן קבעה הוועדה המחוזית שהחניה באזור תתאפשר באופן מינימלי ו- 50% משטחי החניה התת-קרקעיים שאמורים להיבנות במתחם "ביג", ינוצלו גם לשימושים אחרים, זאת על מנת לעודד שימוש במערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן).
לדברי גיא קפלן, המתכנן הראשי מחוז מרכז במנהל התכנון, התוכנית מיישמת את המדיניות של הוועדה בנוגע לתחבורה במקום: "במסגרת הפרויקט נעצים את השימושים לאורך צירי הרכבת הקלה ותחנות המטרו שסביב לו, תוך תכנון קישוריות ואיכות תכנונית למרחב הקרוב והסובב את תחנות הסעת ההמונים".
מטעם היזמים נאמר שמתוכננת תכנית הרחבה מסודרת לרחוב משה דיין לצורך שיפור התשתיות, מעבר הולכי רגל ויצירת שטחים פתוחים שיסבו הנאה למעבר הציבור. בנוסף, במסגרת הסכמות אליה הגיעה קבוצת "ביג" עם חברת נת"ע, הוחלט שדרך הגישה תוקם מעל תחנת המטרו והיא תתחבר עם מתחם "ביג" מה שייצור אזור תעסוקה מטרופוליטני.